Førstehjælp til dig med mange bolde i luften

Mange bolde i luften - få hjælp

”Har du ikke nogle gode råd til, hvad jeg kan gøre” spurgte hun. ”Jeg har bare så mange bolde i luften lige nu” Bemærkningen faldt henover en lækker middag efter en del glas god rødvin, så jeg ved ikke helt, om de gode råd var så velgennemtænkte.

Men du kender det måske også til at have mange bolde i luften? 

Ikke kun for dig og kollegerne, men også i skolen, i børnehaven, til fritidsinteresserne, motionen osv. osv. Der er VIRKELIG mange bolde på alle områder og at holde dem i luften på én gang kræver sin mand/kvinde.

Derfor har jeg her dagen derpå lavet en liste med de råd, jeg har erfaring med virker.

Hvad gør du? Og hvornår?

Og lige inden listen kommer så en reminder om, at det sjovt nok ikke er tilstrækkeligt at læse listen. Det bliver det ikke lettere at jonglere med bolde af. Der skal handling til, så beslut dig. Hvad starter du med? Hvad skal du gøre allerede fra i morgen? Hvis du vil have min hjælp til at gå fra pres og stress til ro, nærvær og overskud, så læs videre her

F

Her kommer de så. 10 gode råd til alle os med mange bolde i luften.

 

1.    Det er helt overordnet en dårlig ide at have mange bolde i luften på en gang, så mit første råd er: Spil kun med én bold ad gangen. Multitasking er nemlig en dårlig ide – kort fortalt løser du opgaverne dårligere, når du multitasker, fordi du ”nedjusterer din hjerne”, du husker ikke det, du laver så godt, og du er længere tid om det. Du kan se mere om forskningen på området i videoen her (varer 3 min og 40) Og i direkte forlængelse kommer råd nr. to

2.    Gør tingen færdige. Stress opstår nemlig, når du farer for meget rundt mellem opgaverne, og ikke får oplevelsen af at blive færdig med noget. Derfor er evnen til at have én bold i luften ad gangen, mens alle de andre bolde enten venter, eller er sat i spil af andre på andre baner – en rigtig god og forebyggende evne

3.    Husk at lægge mærke til, når du sparker en bold i mål. Måske er du en af dem, der har så travlt, og har så mange bolde i luften, at du ikke rigtigt lægger mærke til dine succeser. Bare et hurtigt hak på listen og så videre til næste punkt. Det er en rigtigt dårlig ide. Stop op. Fejr dit resultat med dig selv, din familie og/eller dine kolleger. Både de små og de store ting. Både på arbejdet og hjemme. Det er her du mærker glæden. Det er det, der gør hele forskellen. Det er der, drivkraften og lysten skabes blandt andet via en masse trivselsstoffer i hjernen.

4.   Skab uforstyrret tid. Hver gang du bliver forstyrret – flytter fokus, træder du et skridt tilbage. Derfor skal du gøre, hvad du kan, for at finde uforstyrret tid. Måske en time om morgenen for lukket dør. Måske en hjemmearbejdsdag om ugen. Vær kreativ og snak med dine kolleger, din leder, din mand/kone, dine børn om, hvordan du/I kan få mere uforstyrret tid.

5.    Planlæg din dag. Slut din dag af med at planlægge i morgen. Skriv ned hvilke bolde, du skal spille med i morgen. Sæt tider på og vær realistisk! Det giver en fantastisk ro at vide, at der er styr på dagen i morgen. Både med hensyn til opgaver hjemme og på arbejdet.  Mange har fortalt mig at netop dette råd har givet dem en bedre nattesøvn.

6.    Vælg med omhu, hvad du bruger din tid på. ”De gamle brædder her vil være rigtigt gode til optændingsbrænde! Du skal bare lige skære dem op og så kløve dem nogle gange med en økse”  En god ide i den bedste mening fra kæresten, der var ved at lægge nyt tag på mit skur i haven.

Men det er en bold jeg vælger ikke at spille med. Når jeg kigger på min ”to do” liste, er der meget, der har højere prioritet end at lave optændingsbrænde, og jeg har lært at prioritering er vigtigt. Omhyggeligt at vælge, hvad jeg vil bruge min tid på. Det er en af de strategier, jeg har samlet på de sidste år til os med de mange bolde i luften, og med udgangspunkt i det valgte jeg ikke at bruge tid på mere optændingsbrænde i denne omgang.

Så vær kritisk. Streg det på listen, der ikke er nødvendigt og se samtidig efter genveje til det, du ikke kan strege.  Få hjælp. Bestil dine indkøb på nettet og få dem leveret eller lav madplan og køb ind én gang om ugen. Skær ned på rengøringen – få hjælp til rengøringen. Gå dine ”burde” efter i sømmene. Skær ned på din tid foran fjernsynet. Skab huller i kalenderen til ro, hygge og nydelse. Og lige i forlængelse af dette råd kommer kom nr. 2

7.    Bliv god til at sige nej – når du siger nej til noget, siger du ja til noget andet. Til dig selv. Til noget, der er vigtigere. Så sig ikke ja til noget, før du har tænkt dig om. Tag stilling til om du har tiden, energien og lysten til at gøre det, du bliver bedt om.  Øv dig i at mærke efter, hvad der er det rigtige for dig. Og husk så, at du ikke afviser den anden, men bare siger ja til det, du allerede har sagt ja til, til dine egne arbejdsopgaver og til dig selv, dine værdier, dine børn og din familie.

8.    Planlæg din uge. Dit sidste punkt fredag eftermiddag, inden du holder weekend, skal være et møde med dig selv. Det skal du bruge til at kigge frem på næste uge. Sæt opgaver og aftaler ind i kalenderen. Både de arbejdsrelaterede og de private Husk at være realistisk! Der er ikke noget værre end at være tidsoptimist og kun nå 1/3 af de opgaver, der står på listen. Mødet med dig selv vil giver en stor ro samt sikkerhed for, at dit fokus ligger det rigtige.

9.    Husk dig selvHvor kommer dit overskud fra? Sæt også tid af i kalender til dig selv. Til motionen, til at se venner, til fodbadet, til roen, til bøgerne eller hvad der nu giver dig energi. Det er sjovt nok altid det, der ikke bliver plads til. Tag en beslutning. Sæt tid af i din kalender. Det er det, der giver dig energi, glæde og overskud.

10.   Hold pauser. Hvorfor? Blandt andet fordi det er her, du kan mærke, hvad du har brug for. Når du er på farten jonglerende med massevis af bolde, er din opmærksomhed alle mulige andre steder end på dig selv. Du mærker altså ikke, den er gal, før det er for sent. Før du igen ligger mere eller mindre udmattet i ringhjørnet. Derfor skal du holde pauser. Det giver dig nemlig et pusterum, hvor du kan mærke din krop. Prøv bare at sætte 10 minutter af. 10 minutter hvor du ikke laver andet end måske bare at drikke en kop te og kigge ud i luften. Det er da til at overskue :-). 10 minutter bare til dig.

Lige et enkelt godt råd til lige nu og her

Lige inden du spiller videre med din næste bold, så husk at hvert skridt du tager bringer dig enten tætter mod eller længere væk fra dit mål. Og hvis dit mål er mere overskud, så skal du gøre noget. Noget andet end du gør i dag.

Jeg ved, at hvis du følger bare et par af de råd, du har fået her, kommer du tætter på overskuddet. Det lover jeg!

 

 

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.