Julehjertekalender

Julekalender

Julen er hjerternes fest - både dit eget og andres

Gør december helt specielt, for dig selv og en masse andre med JULEHJERTEKALENDEREN. En kalender der fylder både dit og andres hjerter med glæde

  • 24 opslag med udgangspunkt i den positive psykologi.
  • 24 opslag med ideer til taknemmelighed, venlighed og et positivt fokus. 
  • 24 ideer, du let kan prøve af i din hverdag
  • 24 opslag til en fantastisk december.

Et afsnit hver dag med en mulighed for at gøre en forskel for dig selv og for en masse andre. Du kan følge med både her og på min Facebookside Hverdagsnydelse.

Rigtig god fornøjelse og rigtig dejlig december! 

1.DECEMBER

Julehjertekalender

1. december handler om de sociale relationer. Fordi det at have gode venner omkring dig er alfa og omega for at have det godt

  • Venner er vigtige for vores trivsel og for vores evne til at takle svære ting i livet.
  • Ensomhed er en direkte kilde til både sorg og fysiske skavanker
  • Gode forhold til venner og familie beskytter vores hjerner og gør, at vi lever længere

Og udover det gør du et andet menneske glad 

2.DECEMBER

stressfri jul

Har du prøvet at tjekke funktionen "Skærmtid" på din Iphone (til android kan du bruge App'en Moment)? Det er ret overraskende for de flest, hvor mange timer vi bruger (også for mig! )

Og det har konsekvenser på mange områder. Blandt andet stjæler det vores nærvær, når vi er samme med andre. Bare det at mobilen ligger på bordet, når vi snakker sammen, gør, at vi vurderer samtalen til at være dårligere.

Så prøv i dag at lægge din mobil væk - . Helt væk som i ned i en skuffe eller op på en hylde, og se så hvad der sker. Hvis en hel dag er for skræmmende kan mindre også gøre det 😉

Ha' en dejlig 1. søndag i advent.

3.DECEMBER

Fordi det føles godt at gøre noget godt for andre.

Og fordi du ikke har så travlt, som du føler, du har.

Brug de små bitte pauser i din dagligdag. Træk vejret, kig dig omkring, mærk verden. 

4.DECEMBER

Det der lille ord "tak" .... vigtigt for den, der modtager det og mindst lige så vigtigt for dig, der giver det.

Taknemmelighed betyder at lægge mærke til og værdsætte alle de skønne, gode og dejlige ting i livet. Stort og småt. Ikke at tage noget for givet, men lægge mærke til det – værdsætte det. De tanker skaber et boost hos dig af positive følelser med alt, hvad det indebærer.

Så spred lidt glæde i dag til nogen, der gør en forskel, og mærk efter hvad det gør ved dig.

5.DECEMBER

Prøv at forestille dig, at du kommer hen til dit skrivebord og ser, at der ligger en lille besked til dig. Sådan en håndskrevet en. Fra en kollega med tak fordi du er dig og bare er den bedste kollega.

Dejligt ikk'? 🙂

I dag skal du give en anden en oplevelse.

Og så kan du jo resten af dagen gå og glæde dig over at en anden bliver glad, overraske og måske endda rørt.

Hvem skal have din besked? Og hvad skal der stå ? 
Det er så lidt, der skal til 

6.DECEMBER

Jeg kan godt tage mig selv i det. At alt hvad jeg foretager mig foregår i et lidt opskruet tempo. Jeg går stærkt, jeg ligge lidt for meget i ydrebanen, når jeg kører bil, jeg tripper foran kassen i supermarkedet mens jeg tænker hvorfor jeg altid ender i den langsomste kø.

Kender du også det?

Så er det tid til at stoppe op. For præcis den adfærd er et tegn på, at din balance er tippet til den forkerte side.

Derfor er udfordringen i dag at sætte tempoet ned.

Helt bevidst tage dig god tid, finde dine små pauser og være 100% tilsted præcis der, hvor du er. I køen, foran kaffemaskinen, i køkkenet med din mand. God fornøjelse og skriv gerne din lille yndlingshverdagspause i kommentarfeltet.

7.DECEMBER

Jeg arbejder så tit med præcis det med mine klienter.

Med at få dem til at skrue ned for de negative tanker om sig selv, og skrue meget højere op for selvkærligheden. For hvis sandheden skal frem, ville vi ALDRIG behandle vores bedste ven, som vi behandler os selv.

Julen er hjerternes fest - også dit hjerte. Så prøv i dag at være din egen bedste ven. Med masser af selvkærlighed, støtte og omsorg.

Måske det ligefrem kan blive en vane

8.DECEMBER

Hvis du synes, det er hyggeligt med de små specialbutikker i dit nærområdet - du ved, den hvor du kan købe det helt rigtige strikkegarn og få indehaveren til at hjælpe dig med at komme igang med opskriften, eller hvor du kan købe den lækre, møre bøf og få et godt råd af slagteren samtidig - så bliver du (og alle os andre) nødt til at støtte dem og lægge vores indkøb der. Altså bruge din indflydelse - noget af det vigtigste for at trives og have det godt i hverdagen.

Og, når du nu er der, så fortæl dem, at du sætter pris på lige præcis deres butik. Det gør dem dem glade og så bliver du også glad. Win-win for alle pengene 

Har du en lille, specielbutik i dit nærområde? Giv dem lidt omtale og god karma i kommentarfeltet .

9.DECEMBER

Jeg tror, vi har det med i generne. At naturen virker beroligende på os.

Det bliver også understøttet af undersøgelser, der viser, at naturen giver os ro og mindsker vores stress.

Resultater fra en dansk undersøgelse fra Skov og Landskab ved Københavns Universitet viser, at 93% af os kommer i bedre humør, når vi er i naturen.

Så udfordringen i dag er at tage en tur ud i naturen. Ved havet, i skoven, i parken eller hvad du nu har tæt på dig. I København skinner solen men "gråt kan også være flot" 🙂 så bare på med den varme frakke og afsted.

Ha' en rigtig dejlig 2. søndag i advent. 

10.DECEMBER

Når presset stiger og "to-do" listen vokser, gør mange af os - ofte helt ubevidst - noget rigtigt dumt. Vi giver køb på alt det, der ellers giver os energi. 

Det kan være at give dig selv ekstra tid i badet med gode produkter og dufte, en time i den gode stol med næsen nede i en bog eller måske den lille pause med en kop te og tid til at lade tankerne flyve. 

Derfor skal du i dag tage kalenderen frem og sætte tid af til noget, der fylder dig op. Det kan være 10 minutter, 1 time eller måske en halv dag? 

Og du bestemmer selvfølgelige også hvornår og hvad det skal være. Bare det er noget, du kan glæde dig til og nyde. 

Hvis du har lyst, så del din beslutning med os andre i en kommentar. Der er nemlig meget større chance for at du rent faktisk får det gjort, når du fortælle andre om det 

11.DECEMBER

Et smil kan mange ting - 
hos dig, der smiler, nedsættes stresshormonerne, og dit endorfinniveau stiger. Smilet påvirker nemlig de steder i hjernen, der gør dig gladere. 

Det virker også, selvom du ikke føler, der er noget at smile af. Det ægte smil virke bedst, men der er også effekt, hvis du på en dum dag bare trækker mundvigene opad og smiler kunstigt. 

Og dem du smiler til får samme effekt. Undersøgelser viser nemlig at det faktisk er rigtigt at "smil smitter"

Så prøv i dag at gå ud i verden og del masser af smil ud og brug lidt tid i aften på at reflektere over effekten. 

God fornøjelse 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 

12.DECEMBER

Prøv i dag at lægge mærke til alle de små øjeblikke i din hverdag, som du måske normalt tager for givet, men som er små stjernestunder. Små ting at være taknemmelig for. Der er masser af dem, når du først begynder at have fokus på dem.

Tiden til den ekstra kop kaffe
Morgenstunden med kalenderlyset
Smilet fra en anden på gaden
Din kollega, der altid er klar til at give en hjælpende hånd
Julemusikken i radioen, du lige stoppede op og nynnede med på

Stop op, læg mærke til dem, glæd dig over dem, nyd dem, del dem med os andre. Bare en bevidsthed, en ekstra tanke og en god følelse.

13.DECEMBER

Du smiler til din kollega, og fortæller hende, hvor dejligt det er, at du skal være på vagt med præcis hende.

Prøv at forestille dig situationen. Se hvor glad hun bliver, og mærk hvad det gør ved dig. Masser af positive følelser til hende, men også til dig selv. Der er ikke noget bedre.

Derfor er dagens opgave til dig at lege med at sige så meget positivt som muligt til andre hele dagen.

God fornøjelse <3

14.DECEMBER

Det er lidt synd, at traditionen med julekort er ved at uddø. For der er da ikke noget bedre, end at åben postkassen og finde et smukt kort med en håndskreven hilsen.

I dag er opgaven derfor præcis det. At sende et julekort til en, du måske ikke ser så tit, og som du måske heller ikke skal være sammen med i julen. Glæd dig ved tanken om, hvor glad han/hun bliver over din hilsen og tanken bag.

Og så lige lidt praktisk: d. 17/12 er sidste chance for juleposten. Og frimærket kan du købe via Post Nords App. Så behøver du ikke stå i kø på posthuset.

15.DECEMBER

I bogen "At Lykkes" skriver Martin Seligman (en af stifterne af den Positive Psykologi) en lille fin historie:

"Min ven Stephen Post, som er professer i medicinsk humaniora, fortæller en historie om sin mor. 
Da han var dreng og hans mor bemærkede, at han var i dårligt humør, sagde hun: Sephen, du ser trist ud. Hvorfor går du ikke ud og hjælper en eller anden"

Meget klogt  for, som Martin Seligman også skriver: "venlige handlinger fremkalder den enkeltstående mest pålidelige, øjeblikkelige forøgelse af trivsel"

Så ... bruge lidt af din måske travle lørdag til at hjælpe en anden og læg mærke til, hvad der sker med dit eget humør.

16.DECEMBER

Og er du ikke til kram, så læs med alligevel, for mindre kan også gøre det.

Det handler om oxytocin - et vigtigt stof mennesket har udviklet for at have nemmere ved at skabe de bånd til andre, der er så vigtige for os. Engang vores overlevelse - i dag for at vi kan trives og have det godt. For Oxytocin lukker op for empatien, for vores forståelse for andres 
følelser og gør det også lettere at vise vores egne følelser.

Man kan sige at oxytocin lukker hullet mellem mennesker.

Positive tegn fra dig somet kram men også smil, øjenkontakt, kærlig berøring, en venlig hånd på skuldren eller det at dele et positivt øjeblik frigiver oxytocin hos den anden. Men det får også dit oxytocinniveau til at stige Det smitter nemlig. En positiv spiral. En ægte "win-win".

17.DECEMBER


Nogen gange kan jeg godt glemme det midt i travleheden, gaveindkøbene, planlægningen, julearrangementerne, arbejdet.... at julemåneden er så smuk. Med lys og hygge. Med julepynt, nisser og hjerter. At skifte fokus til det, gør en kæmpe forskel. Det giver ro og glæde. Overskud, ideer, kreativitet og en masse andet 🙂

Derfor er dagens opgave at lægge mærke til julestemningen, der hvor du kommer kommer hen. Hjemme hos dig selv, på vejen til arbejdet, på hovedgaden i byen, du bor i osv. Hvis du har lyst, så hop over på min facebookside, Hverdagsnydelse, og del dit billede