Julehjertekalender

Julekalender

Julen er hjerternes fest - både dit eget og andres

Gør december helt specielt, for dig selv og en masse andre med JULEHJERTEKALENDEREN. En kalender der fylder både dit og andres hjerter med glæde

  • 24 opslag med udgangspunkt i den positive psykologi.
  • 24 opslag med ideer til taknemmelighed, venlighed og et positivt fokus. 
  • 24 ideer, du let kan prøve af i din hverdag
  • 24 opslag til en fantastisk december.

Et afsnit hver dag med en mulighed for at gøre en forskel for dig selv og for en masse andre. Du kan følge med både her og på min Facebookside Hverdagsnydelse.

Rigtig god fornøjelse og rigtig dejlig december! 

1.DECEMBER

Julehjertekalender

1. december handler om de sociale relationer. Fordi det at have gode venner omkring dig er alfa og omega for at have det godt

  • Venner er vigtige for vores trivsel og for vores evne til at takle svære ting i livet.
  • Ensomhed er en direkte kilde til både sorg og fysiske skavanker
  • Gode forhold til venner og familie beskytter vores hjerner og gør, at vi lever længere

Og udover det gør du et andet menneske glad 

2.DECEMBER

stressfri jul

Har du prøvet at tjekke funktionen "Skærmtid" på din Iphone (til android kan du bruge App'en Moment)? Det er ret overraskende for de flest, hvor mange timer vi bruger (også for mig! )

Og det har konsekvenser på mange områder. Blandt andet stjæler det vores nærvær, når vi er samme med andre. Bare det at mobilen ligger på bordet, når vi snakker sammen, gør, at vi vurderer samtalen til at være dårligere.

Så prøv i dag at lægge din mobil væk - . Helt væk som i ned i en skuffe eller op på en hylde, og se så hvad der sker. Hvis en hel dag er for skræmmende kan mindre også gøre det 😉

Ha' en dejlig 1. søndag i advent.

3.DECEMBER

Fordi det føles godt at gøre noget godt for andre.

Og fordi du ikke har så travlt, som du føler, du har.

Brug de små bitte pauser i din dagligdag. Træk vejret, kig dig omkring, mærk verden. 

4.DECEMBER

Det der lille ord "tak" .... vigtigt for den, der modtager det og mindst lige så vigtigt for dig, der giver det.

Taknemmelighed betyder at lægge mærke til og værdsætte alle de skønne, gode og dejlige ting i livet. Stort og småt. Ikke at tage noget for givet, men lægge mærke til det – værdsætte det. De tanker skaber et boost hos dig af positive følelser med alt, hvad det indebærer.

Så spred lidt glæde i dag til nogen, der gør en forskel, og mærk efter hvad det gør ved dig.

5.DECEMBER

Prøv at forestille dig, at du kommer hen til dit skrivebord og ser, at der ligger en lille besked til dig. Sådan en håndskrevet en. Fra en kollega med tak fordi du er dig og bare er den bedste kollega.

Dejligt ikk'? 🙂

I dag skal du give en anden en oplevelse.

Og så kan du jo resten af dagen gå og glæde dig over at en anden bliver glad, overraske og måske endda rørt.

Hvem skal have din besked? Og hvad skal der stå ? 
Det er så lidt, der skal til 

6.DECEMBER

Jeg kan godt tage mig selv i det. At alt hvad jeg foretager mig foregår i et lidt opskruet tempo. Jeg går stærkt, jeg ligge lidt for meget i ydrebanen, når jeg kører bil, jeg tripper foran kassen i supermarkedet mens jeg tænker hvorfor jeg altid ender i den langsomste kø.

Kender du også det?

Så er det tid til at stoppe op. For præcis den adfærd er et tegn på, at din balance er tippet til den forkerte side.

Derfor er udfordringen i dag at sætte tempoet ned.

Helt bevidst tage dig god tid, finde dine små pauser og være 100% tilsted præcis der, hvor du er. I køen, foran kaffemaskinen, i køkkenet med din mand. God fornøjelse og skriv gerne din lille yndlingshverdagspause i kommentarfeltet.

7.DECEMBER

Jeg arbejder så tit med præcis det med mine klienter.

Med at få dem til at skrue ned for de negative tanker om sig selv, og skrue meget højere op for selvkærligheden. For hvis sandheden skal frem, ville vi ALDRIG behandle vores bedste ven, som vi behandler os selv.

Julen er hjerternes fest - også dit hjerte. Så prøv i dag at være din egen bedste ven. Med masser af selvkærlighed, støtte og omsorg.

Måske det ligefrem kan blive en vane

8.DECEMBER

Hvis du synes, det er hyggeligt med de små specialbutikker i dit nærområdet - du ved, den hvor du kan købe det helt rigtige strikkegarn og få indehaveren til at hjælpe dig med at komme igang med opskriften, eller hvor du kan købe den lækre, møre bøf og få et godt råd af slagteren samtidig - så bliver du (og alle os andre) nødt til at støtte dem og lægge vores indkøb der. Altså bruge din indflydelse - noget af det vigtigste for at trives og have det godt i hverdagen.

Og, når du nu er der, så fortæl dem, at du sætter pris på lige præcis deres butik. Det gør dem dem glade og så bliver du også glad. Win-win for alle pengene 

Har du en lille, specielbutik i dit nærområde? Giv dem lidt omtale og god karma i kommentarfeltet .

9.DECEMBER

Jeg tror, vi har det med i generne. At naturen virker beroligende på os.

Det bliver også understøttet af undersøgelser, der viser, at naturen giver os ro og mindsker vores stress.

Resultater fra en dansk undersøgelse fra Skov og Landskab ved Københavns Universitet viser, at 93% af os kommer i bedre humør, når vi er i naturen.

Så udfordringen i dag er at tage en tur ud i naturen. Ved havet, i skoven, i parken eller hvad du nu har tæt på dig. I København skinner solen men "gråt kan også være flot" 🙂 så bare på med den varme frakke og afsted.

Ha' en rigtig dejlig 2. søndag i advent. 

10.DECEMBER

Når presset stiger og "to-do" listen vokser, gør mange af os - ofte helt ubevidst - noget rigtigt dumt. Vi giver køb på alt det, der ellers giver os energi. 

Det kan være at give dig selv ekstra tid i badet med gode produkter og dufte, en time i den gode stol med næsen nede i en bog eller måske den lille pause med en kop te og tid til at lade tankerne flyve. 

Derfor skal du i dag tage kalenderen frem og sætte tid af til noget, der fylder dig op. Det kan være 10 minutter, 1 time eller måske en halv dag? 

Og du bestemmer selvfølgelige også hvornår og hvad det skal være. Bare det er noget, du kan glæde dig til og nyde. 

Hvis du har lyst, så del din beslutning med os andre i en kommentar. Der er nemlig meget større chance for at du rent faktisk får det gjort, når du fortælle andre om det 

11.DECEMBER

Et smil kan mange ting - 
hos dig, der smiler, nedsættes stresshormonerne, og dit endorfinniveau stiger. Smilet påvirker nemlig de steder i hjernen, der gør dig gladere. 

Det virker også, selvom du ikke føler, der er noget at smile af. Det ægte smil virke bedst, men der er også effekt, hvis du på en dum dag bare trækker mundvigene opad og smiler kunstigt. 

Og dem du smiler til får samme effekt. Undersøgelser viser nemlig at det faktisk er rigtigt at "smil smitter"

Så prøv i dag at gå ud i verden og del masser af smil ud og brug lidt tid i aften på at reflektere over effekten. 

God fornøjelse 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 

12.DECEMBER

Prøv i dag at lægge mærke til alle de små øjeblikke i din hverdag, som du måske normalt tager for givet, men som er små stjernestunder. Små ting at være taknemmelig for. Der er masser af dem, når du først begynder at have fokus på dem.

Tiden til den ekstra kop kaffe
Morgenstunden med kalenderlyset
Smilet fra en anden på gaden
Din kollega, der altid er klar til at give en hjælpende hånd
Julemusikken i radioen, du lige stoppede op og nynnede med på

Stop op, læg mærke til dem, glæd dig over dem, nyd dem, del dem med os andre. Bare en bevidsthed, en ekstra tanke og en god følelse.

13.DECEMBER

Du smiler til din kollega, og fortæller hende, hvor dejligt det er, at du skal være på vagt med præcis hende.

Prøv at forestille dig situationen. Se hvor glad hun bliver, og mærk hvad det gør ved dig. Masser af positive følelser til hende, men også til dig selv. Der er ikke noget bedre.

Derfor er dagens opgave til dig at lege med at sige så meget positivt som muligt til andre hele dagen.

God fornøjelse <3

14.DECEMBER

Det er lidt synd, at traditionen med julekort er ved at uddø. For der er da ikke noget bedre, end at åben postkassen og finde et smukt kort med en håndskreven hilsen.

I dag er opgaven derfor præcis det. At sende et julekort til en, du måske ikke ser så tit, og som du måske heller ikke skal være sammen med i julen. Glæd dig ved tanken om, hvor glad han/hun bliver over din hilsen og tanken bag.

Og så lige lidt praktisk: d. 17/12 er sidste chance for juleposten. Og frimærket kan du købe via Post Nords App. Så behøver du ikke stå i kø på posthuset.

15.DECEMBER

I bogen "At Lykkes" skriver Martin Seligman (en af stifterne af den Positive Psykologi) en lille fin historie:

"Min ven Stephen Post, som er professer i medicinsk humaniora, fortæller en historie om sin mor. 
Da han var dreng og hans mor bemærkede, at han var i dårligt humør, sagde hun: Sephen, du ser trist ud. Hvorfor går du ikke ud og hjælper en eller anden"

Meget klogt  for, som Martin Seligman også skriver: "venlige handlinger fremkalder den enkeltstående mest pålidelige, øjeblikkelige forøgelse af trivsel"

Så ... bruge lidt af din måske travle lørdag til at hjælpe en anden og læg mærke til, hvad der sker med dit eget humør.

16.DECEMBER

Og er du ikke til kram, så læs med alligevel, for mindre kan også gøre det.

Det handler om oxytocin - et vigtigt stof mennesket har udviklet for at have nemmere ved at skabe de bånd til andre, der er så vigtige for os. Engang vores overlevelse - i dag for at vi kan trives og have det godt. For Oxytocin lukker op for empatien, for vores forståelse for andres 
følelser og gør det også lettere at vise vores egne følelser.

Man kan sige at oxytocin lukker hullet mellem mennesker.

Positive tegn fra dig somet kram men også smil, øjenkontakt, kærlig berøring, en venlig hånd på skuldren eller det at dele et positivt øjeblik frigiver oxytocin hos den anden. Men det får også dit oxytocinniveau til at stige Det smitter nemlig. En positiv spiral. En ægte "win-win".

17.DECEMBER


Nogen gange kan jeg godt glemme det midt i travleheden, gaveindkøbene, planlægningen, julearrangementerne, arbejdet.... at julemåneden er så smuk. Med lys og hygge. Med julepynt, nisser og hjerter. At skifte fokus til det, gør en kæmpe forskel. Det giver ro og glæde. Overskud, ideer, kreativitet og en masse andet 🙂

Derfor er dagens opgave at lægge mærke til julestemningen, der hvor du kommer kommer hen. Hjemme hos dig selv, på vejen til arbejdet, på hovedgaden i byen, du bor i osv. Hvis du har lyst, så hop over på min facebookside, Hverdagsnydelse, og del dit billede 

18.DECEMBER


Det her er nok min egen yndlingsøvelse fra den positive pyskologi. Dagen igennem at samle på dejlige øjeblikke, gode oplevelser, noget jeg er taknemmelig for, og så om aftenen (gør det tit i min seng lige inden jeg falder i søvn) vælge det bedste.

Behøver absolut ikke at være store ting - alt tæller. Det kan være to børn, jeg går forbi på vejen, som er fordybet i leg. Det kan være den smukke nattehimmel eller kæresten, der fortæller at han elsker mig. Eller det store (og indrømmet) lidt våde kys jeg får af mit barnebarn på 11 måneder.

Håber du bliver lige så glad for øvelsen som jeg er. God fornøjelse!

19.DECEMBER


Giv dig selv et pusterum lige her midt i juletravlheden.

En gave fra dig til dig

Sæt et kryds i kalenderne i morgen tidlige og sæt samtidig dit vækkeur en halv time tidligere, end du plejer.

Nyd den gode tid.

Brug den f.eks. på en ekstra kop kaffe i fred og ro inden dagen rigtigt går igang. Planlæg måske lidt ekstra lækkert morgenmad og dæk et bord med en juleserviet og et lys. Hør lidt stille morgenmusik, læs lidt i en god bog, lav lidt yoga eller hvad du nu synes er dejligt

Mærk hvordan det påvirker hele din dag, når du kommer godt fra start med en masse positive følelser i bagagen.

20.DECEMBER


I går fik jeg en mail fra "The VIA institute". De skrev om en ny undersøgelse, som kan være interessant for dig, hvis du lige mangler de sidste gaver.

I undersøgelsen kunne deltagerne vælge at bruge deres penge på 3 forskellige måder : 
1. På en ting (at få noget) 
2. På en oplevelse til sig selv (at gøre noget) 
3. På en oplevelse med en anden person (at dele noget)

Resultatet var at mulighed nr. 3 klart gav det største boost af glæde og trivsel.

Så når du nu er ude og købe de sidste gaver, kan du tænke over, hvordan du kan give en gave, der skaber dejlige minder med den, du skal give gaven frem for at købe endnu en (måske unødvendig) ting.

Hvis du har gode ideer til præcis sådan en gave, så del den endelig i en kommentar. Det er så dejligt at blive inspireret 🙂

21.DECEMBER


Fordi det er der, dit liv sker. 
Fordi det er der, du er allermest lykkelig og trives allerbedst. 
Fordi du også gør noget godt for de mennesker, du er sammen med.

Så brug dagen i dag på at øve dig på hele tiden at trække tankerne hen til lige nu. Brug din fulde opmærksomhed på der, hvor du er, på det du gør, på dem du er sammen med.

Hver gang du lægger mærke til at tankerne er flyttet hen på "åh, jeg skal også huske..." eller "gad vide om jeg kan nå...." eller noget helt tredje, så vær glad for, at du i det hele taget lagde mærke til det og flyt så tankerne tilbage på "lige nu"

God fornøjelse ❤️

22.DECEMBER

Sådan en 22. december kan der godt være meget at tænke på. Arbejde, der skal afsluttes inden ferien, de sidste gaver, indkøb af julemad, gaveindpakning samt måske også tanker om, hvordan det nu skal gå juleaften når familien er samlet og konflikter kan dukke op.

Der sker noget magisk, både når du hører musik, og når du danser. Musikken giver dig en masse dejlige følelser og når den er rigtig god viser undersøgelser, at du også har mere dopamin (vores belønningsstof) i hjernen - og når du bruger din krop stoppe alle tanker på næsten magisk vis. En dejlig pause.

Så skru op for musikken, når de næste gang spiller din yndlingsjulemusik (hos mig er det All I want for Christmas - elsker bare det nummer 🙂 ) og "dans - bare dans" 

23.DECEMBER

For mange er december måned travl, og nu, hvor du måske er nået til juleferien, kan det være svært at mærke roen.

Den letteste måde at finde roen, er at bruge din kloge krop - det skal ikke så meget til:

Stop op. 
Træk vejret langsomt ind gennem næsen helt dybt ned i bunden af maven. 
Ånd så ud med et langt, blødt, dybt suk hvor du - bare så godt du kan - giver slip (også i skuldrene ;.-)) 
Gentag 3-5 gange og mærk hvad denne helt lille pause gør ved dig.

Prøv evt. at lægge din ene hånd på maven lige under navlen og den anden på brystkassen og gentag vejrtrækningen på sammen måde samtidig med at du har fokus på, at det kun er den nederste hånd, der bevæger sig.

Hvis du vil vide mere om at genfinde den indre ro,​ så kan du læse min artikel her​​


24.DECEMBER

En juleaften kan være fyldt med mange følelser: 
Måske elsker du julen og nyder bare det hele
Måske bliver du stresset bare ved tanken om at alt helst skal klappe
Måske er du nervøs for, om der kommer gamle konflikter op til overfladen, nu hvor hele familien er samlet
Måske fylder julefreden dig bare helt op på den skønneste måde

Derfor er det en god ide, at beslutte hvordan din juleaften skal være. Hvad er det for en følelse, der skal gennemsyre din aften? Beslut dig allerede og hold fokus på netop den følelse, så er der meget større chance for at det præcis bliver sådan en juleaften, du får.

Rigtig glædelig jul til alle sammen