Om kunsten at modtage kritik

Har du svært ved at modtage kritik?Jeg tror ikke, jeg har mødt nogen, der elsker det. At modtage  kritik.

Det er simpelthen svært at deale med, at andre synes, du kan gøre tingene bedre. Bare ordet kritik kan få hjertet til at slå hurtigere og få tankerne igang om, hvad det nu handler om. Og derfor reagere mange meget uhensigtsmæssigt på kritik – vi går i forsvar, til angreb, bliver måske vrede.

 

Hvorfor er det en god ide at kunne modtage kritik

Men på den anden side ved vi også godt inders inde, at det er en god ide at kunne modtage kritik. Det er på den måde, vi kan udvikle os. Blive bedre. Se vores svagheder og arbejde med dem. Hvis ingen fortæller os om vores fejl og svagheder, er der ikke den store chance for, at vi nogensinde bliver bedre.

Så at lære at få kritik er vigtig for få succes med det, vi nu engang laver samt også for at bevare og udvikle vores venskaber.

Hvorfor er det så svært at få kritik

Det kan der være mange forklaringer på.

Måske har du, ligesom mange andre, en overbevisning om, at du ikke må lave fejl.  Jeg støder rigtigt tit på det hos mine coachingklienter. Skægt nok synes langt de fleste, at andre godt må lave fejl. Det er da helt ok “Vi er jo bare mennesker” 

Men det er bare ikke tilladt for dem selv. Du kan jo tænke over, om det gælder for dig. Har du sådan en overbevisning og er den sand? Hvad vil der ske, hvis du giver slip og giver dig selv sammen plads og muligheder, som du giver andre?

En anden årsag til, at det er svært for mange at modtage kritik, er, at den ikke bliver leveret særligt elegant. Det er klart, at hvis vedkommende går efter dig som person istedet for sagen/bolden, så kommer du som modtager af kritikken let til at føle, at det er dig, der er noget galt med, istedet for det du har gjort. En væsentlig forskel.

Men kritik handler ikke om at placere skyld eller pege fingre. Det handler om eftertanke og sparring.

Så et godt råd er, at prøve at lytte efter fra et åbent og rent hjerte,  om der er noget, du kan bruge i stedet for at reagere på den måde, budskabet bliver leveret på.

Tag ansvar

Psykologisk set trives alle mennesker  bedst, hvis vi har indflydelse på vores eget liv. Den indflydelse skal du selv tage ansvar for at skabe – også når du får kritik. Du bestemmer nemlig ikke, hvad andre mennesker hverken tænker eller siger om/til dig, men du har indflydelse på hvordan du vælger at reagere.

 

 

Billede1

 

 De gode råd når du modtager kritik

  • Træk vejret. Find roen og lyt til hvad den anden har at sige.
  • Hvis du er som de fleste andre, har du en stor lyst til at gå direkte i forsvar. Eller måske bliver du vred. Prøv istedet for at bruge fornuften.  Gå fra maven til hovedet. Kig objektivt på det, den anden siger og se om det er noget, du kan bruge til noget.
  • Lyt efter noget du kan bruge istedet for at reagere på formen
  • Husk at kritik er en tilbagemelding på, hvordan du virker på andre. Ikke hvordan du er.
  • Spørg hvis det er uklart. Be’ om eksempler
  • Sig ja hvis du er enig. Sig fra, hvis du er uenig
  • Husk at kritik ikke automatisk medfører en forpligtigelse til at lave dig om efter andres ønsker

 Hvordan er trivslen på din arbejdsplads?

Kommunikation og samarbejde er de to ting, der bare skal fungere, hvis I skal trives på din arbejdsplads. Det er områder, hvor jeg oplever at de fleste arbejdspladser har noget, de kan arbejde med. Stort som småt. Men der er altid noget der kan forbedres og bare en lille ændring, gør en stor forskel på den bundlinje, der hedder arbejdsglæde.

Derfor holder jeg også kursusdage og foredrag rundt på arbejdspladser for at give mit input til både kommunikation og samarbejdet.

Hvis jeg skal komme forbi hos jer, så skriv til mig på info@hellebentzen.dk eller ring til mig på tlf. 20 44 21 32.

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Jeg kan ikke sove

 

 

 

 

 

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.