Spændingshovedpine skal du ikke bare lære at leve med

Spændingshovedpine

Du kender sikkert til at have spændingshovedpine.

Det gør de fleste. Og også til hvordan bare en let en af slagsen kan tage dit overskud og stjæle din energi.

Men alt for mange lever bare med det. Måske også dig?


Prøv at overveje, hvor du ligger på "hovedpinebarometeret" - hvor tit har du spændingshovedpine, hvor meget påvirker det din hverdag, hvad er det, du ikke har overskud til på grund af hovedpinen? Hvor meget går det egentligt ud over din familie, dit arbejde og dig selv?

Med den bevidsthed i baghovedet kan du tage stilling til, om du stadig "bare vil leve med det".

For der ER nemlig noget, du selv kan gøre ved din spændingshovedpine

Start med at læse om de 4 ting, jeg oplever, oftest er årsagen til spændingshovedpine.

Og når du har læst dem, så beslut dig for hvad dit første helt konkrete skridt skal være, for at du kan komme af med din hovedpine.

spændingshovedpine

1) For mange timer foran computeren

Vi mennesker er bare ikke skabt til at sidde mange tider hver dag foran en computer. Oven i det kommer så vores mobiltelefon og tablet, som mange af os også har i hånden mange timer hver dag.

Det er et godt sted at starte. Prøv at holde små pauser i løbet af dagen, hvor du rejser dig op og strækker dig. Du kan på nettet finde mange rigtigt gode små øvelser for netop nakke, skuldre og arme. Se f.eks. her.  Ud over det skal du blive god til at lægge mobiltelefonen væk. Som i helt væk 🙂 

2) Din kropsholdning

Totum - Skolen for kropsterapi, hvor jeg har taget min uddannelse, har lavet en kort og fin video, der viser ,hvordan en dårlig holdning giver store problemer for dine nakkemuskler. Se videoen her.

3) Har du brug for pause?

Din hovedpine kan også afspejle en psykisk tilstand. F.eks. kan smerterne være kroppens signal om overbelastning, når du presser dig selv.

Spændingshovedpine

Når du er mere stresset end godt er, vil din krop ofte reagere med en spændingstilstand.

Det er ikke så mærkeligt, som det måske lyder. 

Du ved sikkert godt, at når du bliver presset, så har vi alle en tendes til at løfte skuldrene bare lille smule. En lille ekstra spænding, der meget let kan give hovedpine.

Hvis din hovedpine er din krops signal om, at du er stresset, skal du tage det alvorligt! og række hånden ud efter hjælp!

4) Er du god nok til at sige fra og sætte grænser?

Dine følelser påvirker din krop. Og hvis du igen og igen sidder i en situation, hvor du ikke får handlet, sagt fra, sat grænser, så reagerer kroppen ofte med spændinger, der kan være årsagen til din hovedpine.

Så øv dig i at mærke efter og få sagt både dit ja og dit nej højt.

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.