De vigtige pauser

Vi starter lige med 2 små historier fra det virkelige liv. 

Hun er skolelære. Hun fortalte om sin hverdag på skolen. Om hvordan der hele tiden var noget hun liiige skulle.

Både i timerne, men også i frikvarterene.

Konflikter mellem børnene, kopiering af materialer, besked til forældre, koordinering med kolleger, små hurtige møder osv osv. 

Faktisk holdt hun stort set aldrig pauser, og hun fortale mig, at der var dage hvor hun ikke nåede omkring toilettet, før hun var hjemme igen efter en lang arbejdsdag. 

Han ligger på min briks i klinikken. Han er selvstændig håndværker

Fortæller om en travl hverdag med rigtigt mange ting, der hele tiden presser sig på. Om en arbejdsdag på mange, mange timer - fra tidlig morgen til sen aften. Stort set uden pauser.

Han er hos mig, fordi han har ondt i ryggen. 

Da jeg behandler hans nakke og skuldre er de meget (meget!) spændte, og han undrer sig over at han ikke har mærket det før nu, hvor han ligger på briksen hos mig. 

Sandsynligheden for, at du kan fortælle en lignende historie fra din hverdag, er meget stor. Jeg tror, vi alle kender de dage, og hvis du er helt ærlig, så er de dage måske endda de fleste. 

Når jeg spørger mine klienter - både dem på briksen og dem jeg har til coaching - hvorfor det er sådan, hvorfor de ikke holder pauser, så er forklaringen, at de ikke har hverken tid eller ro til det. 

Hvis du kunne finde på at svare det sammen, så er det en god tid lige at stoppe op og spørge dig selv, om det er sandheden. Hvad er det, du har gang i lige nu, der ikke kan udsættes 5 minutter? Og hvad ville 5 minutters pause give dig? Ro, nærvær, fokus.....??

Eller måske tør du ikke mærke efter? Fordi du måske inderst inde godt ved, at der er noget, du burde justere på? 

pauser

Hvorfor er pauser så vigtige 

Hvad sker der med kroppen, hvis du ikke husker pauserne

Hvis du er som de fleste, er du "oppe i hovedet" det meste af din dag. Masser af tanke om huske, gøre, handle, overveje, beslutte, bekymre osv. På den måde glemmer du at lytte til din krop. 

  • Måske får du spændingshovedpine, fordi du går med en konstant lille spænding i dine skuldre (prøv lige at mærke efter lige nu. Er dine skuldre nede på plads?)
  • Måske får du ondt i nakke og skuldre fordi din vejrtrækning ligger oppe i brystkassen (som den gør, når du er lidt for presset) 
  • Måske får du spændinger i maven, fordi du pakker en masse negative følelser væk, som du ubevidst ikke føler, du har tid til at tage dig af lige nu. 

Hvad sker der med hjernen, hvis du ikke husker pauserne

Din hjerne kommer på overarbejde, hvis du ikke husker at holde pauser. 

Lidt ligesom dine muskler, har din hjerne også brug for pauser. Brug for ikke at blive bombarderet med indtryk. Brug for ro. 

Og hjernen er god til at få det, den har brug for. Efter 90 minutters koncentreret arbejde, vil din hjerne simpelthen slå over på andre processer og det betyder for dig, at du bliver ukoncentreret og laver flere fejl. 

Du bliver med andre ord mere effektiv og laver færre fejl, når du husker pauserne. 

Så derfor kan det ud fra et effektivitets syn også godt betale sig at holde pauser.


Når kroppen ikke er med, kniber det også med at være tilstede i det berømte "nu" selvom alle undersøgelser viser, at det er der, vi er mest lykkelige. Uden pauser får du ikke mærket efter, hvordan du har det lige nu. Om du er ked af det, glad, om du har brug for hjælp, om dine grænser bliver overtrådt, om du skal sige fra? 

pauser

Kropsterapi som pause

Nogen gange skal der lidt mere til for at bryde en dårlig vane. At få pausen ind i kalenderen kan være en god ide. At give dig selv den gave en times pause fra alt andet er. 

Sammen kan vi arbejde på at få fokus ned i kroppen igen. Fokus på at mærke efter. Fokus på at give kroppen det,  den har behov for. Tit taler vi også om, hvordan du helt lavpraktisk kan arbejde med at få flere pauser ind i hverdagen igen. 

Flere har efter et forløb fortalt, at netop opfordringen til at holde 5 minutters pause hver time har været guld værd. Det har givet præcis det break og den mulighed for at slå den bevidste hjerne til og tage de gode beslutninger. Måske om at sige fra. Måske om at be' om hjælp. Måske at aflyse aftenens aftaler og bare holde helt fri. Måske om at nu er nok nok 

Videre herfra

Hvis du tænker, at du også kunne have godt af flere pauser i din hverdag, så synes jeg at du lige nu skal: 

  • holde en mini-pause. Du ved - trække vejret dybt og roligt et par gange eller 3, slippe spændingerne i skuldrene, slippe alle tanker. 
  • tænke over og helt konkret planlægge, hvordan du får flere pauser ind i din hverdag
  • huske spørgsmålet "om det virkelig er rigtigt, at du ikke har tid til 5 minuttes pause"
  • check
    måske læse min artikel Pauser til dig  med mere viden + ideer til, hvordan du får flere pauser ind i din hverdag.

Du er også velkommen til en pause på briksen hos mig

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.