Pauser til dig!

Pauser

Hvor sidder din pauseknap?

Du har sikkert hørt det før – at det er godt at holde pauser. Men ved du også hvorfor pauser er godt? Har du tænkt over, at din hjerne dagligt overloades med indtryk ,og at det, ligesom hvis din computer overloades, betyder nedsat ydeevne?

 

Når effektiviteten giver bagslag

Det ligger i vores kultur at vi helst skal være effektive hele tiden. Men når man presser sig selv til at være i aktivitet hele tiden, kan det have den modsatte effekt. Hjernen overbelastet og effektiviteten daler.

Hjernen er nemlig god til at sørge for at få det, den har brug for. Hvis du arbejder koncentreret i ca. 90 minutter, så begynder hjernens processer at skifte karakter, og du bliver både fraværende og ukoncentreret. Undersøgelser har bekræftet at hjerneprocesserne udtrættes på samme måde som dine muskler gør, og at korte pauser hjælper dig til bedre fokus og bedre resultater – læs  abstract fra undersøgelsen her. Hvis du bare kører på, overhører signalerne om at du har brug for pause,  så er det, det går galt.

Har du kroppen med på arbejdet?

Din krop er klog og sender dig faktisk løbende informationer om, hvordan det står til, og om du har brug for pauser. Problemet er bare, at mange af os glemmer at lytte. Der er rigtigt mange, der glemmer at de overhovedet har en krop, når de går på arbejde. Vi er oppe i hovedet hele tiden, og det er først, når vi kommer hjem, at vi mærke den er gal. Og måske endda først når dagen er gået, og vi falder omkuld på sofaen eller i sengen.  Så mærker vi spændingerne i kroppen, hovedpinen, de ømme fødder, uroen osv. osv.

Jamen jeg holder skam pauser

Pauser

Måske tænker du, at du skam holder  pauser. Men mange bruger pauser til lige at tjekke en SMS, logge på Facebook, brokke sig sammen med kollegerne eller måske surfe lidt rundt på nettet. Og så er du lige vidt, for det, der er brug for, er en mulighed for at stille ind på ”ingenting” – altså fred, ro og ingen input til hjernen.Pause.

Effekten af pauser på den lange bane

På lidt længere sigt er pauser også uendelig vigtige. Det er nemlig her, du har mulighed for at mærke, hvordan du egentligt har det. Er du glad, træt, presset, eller ked af det? Har du måske brug for længere pauser, en weekend uden aftaler eller måske bare en aften med benene oppe?

 

Pauser

Din actionplan til flere og bedre pauser – de 10 pausetips

  •  Systematiser dine pauser – lav en plan for, hvornår du vil holde pauser. Både de helt små og de lidt større.
  • Find de små pauser i hverdagen. F.eks. lige inden du begynder på en ny opgave. Stop op, luk evt. øjnene og tag et par dybe vejrtrækninger. Gør det samme, når du afslutter en opgave. Giv dig tid til at dyrke følelsen af, at du har gjort et godt stykke arbejdet. Tag igen et par dybe vejrtrækninger og mærk glæden.
  • Tag emnet op på et afdelingsmøde – snak med dine kolleger om vigtigheden og find ud af hvad I sammen kan gøre for at få flere pauser i løbet af dagen
  •  Det lyder næsten banalt – men mange steder er det gået i glemmebogen på grund af travlhed. Den fælles frokost. Tag en snak med dine kolleger om at spise frokost sammen og beslut jer for, at det første kvarter af jeres pauser, må I ikke tale om arbejde. Spiser du frokost alene, så øv dig i at have 100% fokus på din mad. Altså se, lugt smag. Være helt tilstede. På den måde får du den mentale pause du har brug for.
  • Lad være med at fylde dine pauser med mails, mobiltelefonen, surfen rundt osv. Prøv bare at sidde og glo. Det er ok. Faktisk helt rart. Hvis det er svært så gå fysisk væk fra din arbejdsplads – hent vand, kaffe, et æble. Gå et smut udenfor, hvis du har mulighed for det.
  •  Læg mærke til de små ”gratis” pauser i din hverdag. Mens du hænger i telefonkøen ”du er nu nr. 23 i køen”, når der er kø ved kassen i supermarkedet eller når du venter på bussen. Brug dem til at trække vejret dybt ned i maven og finde ind til roen.
  •  Hvis du har mulighed for det, der hvor du nu arbejder, så sæt tid af til et par pauseøvelser i løbet af dagen. F.eks. strækøvelser for nakke og skuldre eller en minimeditation, der ikke behøver at tage mere end 3 minutter. Kig på min hjemmeside her hvor jeg har lagt en beskrivelse af en lille åndehuls meditation. Fra mig til dig 🙂
  • Lær at mærke dine pausesignaler – sidder du bare og stirrer ind i skærmen uden at kunne komme videre, så er det et signal om at din hjerne har brug for pause for at genfinde motivationen og fokus. Føler du dig irritabel, sur, træt? Hvis der ikke er en umiddelbar grund, så kan det være et tegn på, at du har brug for flere pauser og måske en længere pause.
  • Sæt dig selv øverst – husk det er ok at sige nej. Og ikke kun når du har en anden aftale. Det er også ok at sige nej, fordi du har brug for en pause med benene oppe hjemme hos dig selv i sofaen.  På den måde siger du nemlig ja til noget meget vigtigt – dig selv!

Hvis du har brug for mere inspiration til flere pauser, så prøv at se her– en fin plakat lige til at skrive ud med en masse ideer til helt gratis pauser. God fornøjelse med at få flere pauser ind i din hverdag – en god vej til mere overskud i din hverdag.

, , ,

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.