Har du (også) en irriterende kollega?

Og vil du vide hvordan du takler en irriterende kollega, så det ikke går ud over din trivsel?

Irriterende kollega

Christopher Peterson, som er en af grundlæggerne af den positive psykologi, har sagt, at de to ord, der bedst beskriver, hvad den positive psykologi drejer sig om, er ”andre mennesker”.

Og når jeg på mine kurser spørger, hvad der er vigtigst for at gå glad på arbejde, svarer langt de fleste gode kolleger. Så der er vist ingen tvivl hos nogen om at relationer er vigtigt for vores trivsel.

Men nu er kolleger ofte ikke nogen, vi vælger selv, og derfor har du sikkert også prøvet at have en kollega der bare er ”a pain in the ass” – de brokkende, de altid bedrevidende, de dovne, dem der altid synes, det er de andres skyld. Og hvad gør man så? Hvordan takler man den irriterende kollega, så det ikke går ud over arbejdsglæden?

 

Værd at tænke over hvis du har en irriterende kollega

Der er ingen, der fra naturens hånd er vanskelige eller irriterende, de er bare anderledes end dig. Det handler om bevidst at acceptere, at andre mennesker er, som de er, og at det ikke gør dem forkerte. Bare anderledes end dig.

Det er forskellene, der gør os til noget særligt. Forskellene kan bruges til at skabe splid og konkurrence, til at skændes og til at dominere. Men forskelle kan også bruges til finde nye og bedre løsninger, til at lære nyt, til at få større forståelse og mere respekt for hinanden.

Husk også, at du ikke behøver være enig med dine kolleger eller for den sags skyld have lyst til at være bedste venner med dem, for at I kan have det godt sammen.

 

Har du en irriterende kollega? It’s all about you  Har du en irriterende kollega - tag selv ansvar 

Du skal vide, at det hele er op til dig. Det er dig, der skal beslutte dig. Du kan vælge at holde fast i, at det er den andens skyld, at den anden er forkert og er en irriterende kollega og lade irritation og frustration præge din hverdag. Men du kan også gøre noget andet. Du kan tage ansvar, prøve at gøre noget andet, end du plejer.

Tænk over, hvad du selv bringer ind i forholdet? Hvad er din andel? Hvad vil der ske, hvis du begynder at gøre noget andet? Prøv at arbejde med at slippe offerrollen –  ”det er den andens skyld” tankegangen – og så gøre noget andet, end du plejer.  Det handler (måske) ikke om dig, men det starter med dig!

 

Der er altid et ”både og” – også når det handler om en irriterende kollega

Så tænk ud over den tynde historie. Din kollega rummer så meget mere end det irritationsmoment, du har bidt dig fast i. Tynde historier om folk får let form som en konklusion og udtrykkes ofte som ”sandheder”, men hvis du ændrer fokus – bare lidt – så er det ikke hele sandheden. Prøv bevidst at lægge mærke til hvad din kollega ellers indeholder og står for. Måske er han en kærlig far, der bruger meget tid med sine børn i fritiden, måske er hun super skarp til at planlægge, måske er der et fagligt område, hvor vedkommende virkelig bidrager?

Prøv noget så simpelt som at bruge mere tid sammen med dem, du ikke kan lide. En ting er sikkert – det, du har fokus på, vokser. Så ser du kun det negative, er det det, du giver lov til at vokse og fylde hos dig, men har du fokus på ”resten” af kollegaen, så er det det, der komme til at vokse. Igen – valget er dig.

 

Skal jeg sige det til ham/hende?   Irriterende kollega - hvad gør du? 

…….bliver jeg ofte spurgt. Oftest er mit svar nej eller et godt råd om at tænke sig godt om og træde varsomt.  Fordi det er så sårbart og svært og så ofte ender i en åben konflikt. Det vigtigste, du skal spørge dig selv om inden (og svare ærligt på), er, hvad du egentlig vil med samtalen. Vil du give din irriterende kollega en sviner – ”nu skal han en gang for alle dælme have at vide, hvad jeg mener” eller vil du nå frem til en løsning? ”Komme du med fred i hjertet”, som det så smukt blev for formuleret i en bog om konflikthåndtering. Respekt er nøgleordet. Respekt både for dig selv og dine værdier og for den anden og hans/hendes værdier.

En svær pille at sluge

Hvorfor skulle jeg gøre mig al den ulejlighed med at tænke positive tanker?  Det er jo ham/hende, der er noget galt med, der er den irriterende kollega, og det er jeg ikke den eneste, der synes. De burde da kunne se …. osv. osv. Til det vil jeg bare sige, at hvis du forventer at andre skal ændre sig, for at du kan få det godt, så har du lagt dit liv i deres hænder. Recepten er at tage ansvar for din egen trivsel, og det kan være en svær pille at sluge.

 

Har I problemer på jeres arbejdsplads med dårligt samarbejder, brok og sladder, så kan det være en god ide at få hjælp udefra. Kig på mine foredrag her eller kontakt mig, så vi kan finde en løsning, der præcis passer til jeres problemer.

Helle Bentzen arbejder med trivsel på arbejdspladsen - også hvis du har en irriterende kollega

 

 

 

No comments yet.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.