Brokkeri på arbejdspladsen – hvad med dig selv?

Brokkeri på arbejdspladsenJeg slutter næsten altid mine foredrag om brokkeri på arbejdspladsen med billedet her.

Og når vi når dertil, er der altid mange, der sidder og smiler lidt skævt eller ligefrem nikker.

For når vi tænker efter, så sker det for os alle en gang i mellem.

 

Også dig og mig.

At vi brokker os.  Over vores leder, over kunderne, en irriterende kollega eller måske bare at der aldrig er bananer nok i frugtordningen

Undersøgelserne siger det sammen.

Analyseinstituttet Wilke har for Krifa i januar 2018 publiceret en ny undersøgelse. Den viser bl.a. , at mens 78% oplever brok ugentligt på arbejdspladsen, er der kun 37%, der mener, at de selv bidrager til brokkeriet. Det er ret tankevækkende og peger på, at vi alle har brug for at kigge på vores egne vaner.

For brok er et kæmpe problem for trivslen på alt for mange arbejdspladsen. Når jeg spørger medarbejderne, hvad brok gør ved os, så er svaret noget i retning af:

  • Det dræner mig for energi
  • Det stjæler min arbejdsgæde
  • Jeg bliver bare så træt

Brok er  ikke omkostningsfrit. Hverken for den der brokker sig eller for dem, der hører på.

Brokkeri på arbejdspladsenBrokkeri på arbejdspladsen smitter

Ud over at brokkeri gør os trætte og energiforladte, så smitter brok også. Det viser utallige undersøgelser.

Vi får et negativt fokus, så vi lettere får øje på andet negativt, og vi tager det negative med os til de næste, vi møder på vores vej.

Måske havde du ikke selv tænkt tanken, at “det også er for dårligt at….”, eller at “hun kunne da også godt bare en gang i mellem…..”, men pludselig hører du dig selv have samme holdning.

Tag ansvar

Det er vigtigt at alle på arbejdspladsen tager ansvar for at stoppe brokken. Dels kigger indad og stopper egen brok og dels tager ansvar for at stoppe brokken i afdelingen.

Det er også vigtigt at huske, at der altid ligger en utilfredshed bag brokken. Der er “noget”, man ville ønske var på en anden måde. Og derfor er løsningen at få dette “noget” frem i lyset og handlet på. Både hvis det er dig selv eller en kollega, der brokker sig.

Tilbage til “… og hvad med dig selv”

Så hvad gør du helt konkret, for at skrue ned for dit eget brokkeri på arbejdspladsen?

Her kommer hvad du skal gøre. Ikke nogen trylleformular men 3 konkrete trin, der virker på den berømte lange bane. Som på alle andre områder, hvor du gerne vil ændre vaner, kræver det fokus og viljestyrke, men det er det hele værd:

  1. Beslut dig for at tage din bevidsthed i brug. Ikke bare tage den nemme løsning og brokke dig, når der er noget, du er utilfreds med.
  2. Brug din indflydelse. Gør noget ved det, der fylder. Hav modet til at sige det vigtige til de rigtige. Altså dem, der kan gøre noget ved det.
  3. Og er det ikke muligt, så giv slip på det. Øv dig i ikke at bruge din energi på noget, der ikke kan ændres.

Et godt sted at starte er med selv at skabe forandring. Og hvem ved.  Måske kan du inspirere dine kolleger til at gøre det sammen og på den måde være med til at bryde med brokkeriet på arbejdspladsen, så I alle både kan gå glade på arbejdet og glade hjem igen.

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.