Overskud – tag de små skridt

Overskud - tag de små skridt

Jeg kom til at tænke på det den anden dag. At jeg faktisk har ændret mine kostvaner ret radikalt. Absolut ikke på en gang, men med små skridt. Små skridt i den rigtige retning.

Det startede med, at jeg skar ned på kartofler, pasta og ris. Erstattede det med flere grøntsager. Ikke hysterisk, men bare en gang i mellem, og bare når det passede ind. Der kom også stille og roligt flere og flere grove grøntsager, linser og bønner ind. Ikke hysterisk, men bare en gang i mellem, og bare når det passede ind.

Så kom der chiafrø på min havregryn.

Så skar jeg ned på hvedebrød – fandt ud af, at jeg bare har det bedre uden.

Så begyndte jeg at drikke et glas kogt vand med citronsaft hver morgen.

Så skruede jeg op for vandet – drikker mine 2 liter hver dag

Så kom der hampefrø, gojibær og boghvedeflager i min mysli.

En kæmpe forskel for mig og mit overskud

Alt sammen efter parolen “ikke hysterisk, men bare en gang i mellem, og bare når det passede ind” Alt sammen små skridt i den rigtige retning, og alligevel noget der gjorde en kæmpe forskel for mig og mit overskud.

Overskud på den lange bane

Og det er det, jeg gerne vil med den her artikel. Sætte fokus på at det er de små skridt, der virker på den berømte lange bane. At det ikke er hverken nødvendigt eller en særlig god ide for de fleste at prøve at ændre alt i et hug – hvis det altså er ændringer, der holder, du går efter.

De små skridt og hjernen

Oveskud og hjernenDybt inde i hjernen sidder en meget gammel del af hjernen, der hedder det limbiske system. Den er egentlig ret primitiv, dannet for 300 millioner år siden  og har først og fremmest med overlevelse at gøre  – basale følelser som angst, frygt, kamp og flugt.

En anden del af hjernen er hjernebarken – og specielt den præfrontale cortex, den del af hjernebarken, der sidder bag panden. Den har ikke helt så mange år på bagen, og det er  her vores rationelle tanker blandt andet er placeret.

Så vidt så godt.

Samarbejde er en svær ting – også når det gælder hjernen

Det er bare ikke altid, de to dele af hjernen arbejder så godt sammen. F.eks. er det de to hjernedele, der kæmper, når du har den indre diskussion kørende, om hvorvidt du nu skal ned og træne eller blive i sofaen.

Det limbiske system taler for sofaen – det sikreste og belønning her og nu, mens den rationelle del vil tale for at træne – for det mere fornuftige valg på langt sigt. Samme kamp udspilles, når snakken er, om du skal snuppe en kage (til), selvom du egentligt har taget en beslutning om det sunde liv.

En del af det limbiske system hedder amygdala. Amygdala er en slags alarmklokke, der er og altid har været meget vigtig for vores overlevelse. Hvis du møder noget på din vej, der måske eventuelt kan være en trussel for dig, blæser amygdala alarm. Just in case. Hele det akutte stressberedskab sættes i gang. Kamp/flugt reaktionen. Den reaktion trumfer – i første omgang – den mere fornuftbetonede del af hjernen.

Tilbage til de små skridtOverskud pas på frygten

Alt det her sker, hver gang du prøver at lave en stor forandring i dit liv. Amygdala ser forandringen som noget, der kan true din overlevelse, sætter den præfrontale cortex mere eller mindre ud af spil, så fornuften ryger, og du hurtigt falder tilbage til dine gamle vaner og mønstre.

Jeg har selv prøvet det utallige gange – for mig virker det bare slet ikke med de store mål. Ikke noget nyt overskud til mig på den måde.

Fidusen er at lave forandringen, der er så små at amygdala ikke sætter hele angst/frygt reaktionen igang. Så små at du faktisk ikke er i tvivl om, at du kan klar det. På den måde beholder du din fornuft og din logiske sans og bingo – du har held med dit lille første skridt mod mere overskud. Du har så og sige listet dig uden om amygdalas alarmklokker.

Summa summarum – ha’ hjertet med og tag små skridt

Hvis du vil ændre vaner, f.eks. mod mere overskud i dit liv, så er det de små skridt, der virker. Bryd dit mål ned i små skridt. Tag dem stiller og roligt. I dit eget tempo. Det haster ikke. Bare du overordnet set bevæger dig i den rigtige retning.

Stop kampen og giv slip. Det må altså gerne være sjovt at få nye vaner, og det kan det kun være, hvis du har hjertet med og tager de små skridt. Ikke hysterisk, men bare en gang i mellem, og bare når det passede ind.

Der er meget mere viden og mange flere redskaber til dig her på siden om hvordan du kan få et liv med mere overskud. Alt samme helt gratis. Klik dig videre og bliv klogere på dig og dit overskud. God fornøjelse. 

 

Helle Bentzen kan hjælpe dig til mere overskud

 

 

 

 

 

 

No comments yet.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.