Når presset skygger for dit overskud

 

button (17)

 

 

 

Når balancen tipper fra overskud til stressPludselig bliver det for meget. Overskuddet er væk. Balancen er tippet og symptomerne på stress begynder at melde sig.

Måske sover du dårligere. Vågner for tidligt med alt for mange tanker. Måske er overblikket røget, og du har en følelse af, at alt det, du skal, virker uoverkommeligt og umuligt. Måske er du bare træt, træt, træt og mest af alt bare har lyst til at være i fred.

Lær at reagere, så snart dit overskud forsvinder

Det er nu, det er tid at stoppe op. Jo tidligere du får brudt mønsteret, jo lettere er det at få en hverdag tilbage med både overskud, ro og nærvær. Problemet er nemlig, at du, som tiden går, vænner dig til  stresssymptomerne, og måske bilder du ligefrem dig selv ind, at “sådan er det altså at være mig”. Selverkendelse og stress går af flere forskellige årsager ikke hånd i hånd.

Derfor er det vigtigt at gøre noget, så snart du mærker, at den er gal, og overskuddet er på vej væk

Derfor skal du lære at genkende de første signaler din kloge krop sender dig om, at din balance er ved at tippe.

Dine tegn på at overskud er blevet til stress

Desværre er det sådan med stresssymptomer, at der ikke er noget med to streger under. Ikke nogen facitliste. Det kan give sig udtryk på mange forskellige måder.

Hvad er dine tegn på at dit overskud er vækSå du bliver nødt til at tænke efter. Spørge dig selv om, hvad dine allerførste tegn på stress er.

Jeg her hørt meget forskelligt, når jeg spørge deltagerne til mine workshops og foredrag.

Alt fra hovedpine, træthed og problemer med at huske, til sure tæer (jo, jo den er god nok. En mandlig deltager fortalte, at han fik sure tæer, når han begyndte at bliver for presset 🙂 ), problemer med finmotorikken og følelsen af at have en klump i halsen.

Variationen er stor. Det vigtige er, at du finder frem til den måde, din krop reagerer på stress på.

Stop op og få dit overskud tilbageDet næste, du skal gøre, er at gøre noget. Lade være med at tro, at det går over af sig selv. At du bare lige har en travl periode nu og SÅ bliver alt godt igen, og dit overskud kommer tilbage.Min erfaring siger mig, at det meget sjældet sker. At der så bare dukker en nye ting op, nye deadlines, nye projekter.

Derfor skal du stoppe op. Og gøre noget andet. NU!

Sådan får du dit overskud tilbage

Så sæt dig ned i fred og ro. Sæt mobiltelefonen på lydløs. Lav en kop te/kaffe. Find en notesbog og en kuglepen. Den næste ½ time svarer du på følgende spørgsmål:

  1. Hvad er det, der presser dig? Når tankerne, måske om natten, tager over, hvad handler de så om?
  2. Hvad kan du gøre her og nu, for at minimere presset? Lav en brainstorm.
  3. Hvem kan hjælpe dig? Er dit pres arbejdsrelateret, så tag en snak med din leder og/eller dine kolleger.
  4. Hvad skal du sige nej til? Tag din kalender frem og aflys aftaler med hård hånd .
  5. Brug den tid, du får frigivet på at komme ud i naturen. Gå gerne daglige ture ved vandet eller i skoven. Der er evidens for, at det virker.
  6. Lav en liste over de aktiviteter, der giver dig energi. Det er det, du igen skal have plads til i din hverdag.
  7. Prioritere og planlæg din søvn. Find ud af, hvornår du skal op og træk så 8 timer fra. På det tidspunkt går du  i seng. Skal du op kl. 7.00 går du altså i seng kl. 23. Hver aften. Søvn er alfa og omega for dit overskud, din energi, dit overblik og en hel række andre ting.

Vigtigt

De gode råd i denne artikel til at få overskuddet tilbage er først og fremmest til dig, der er presset. Til dig der lige er begyndt at mærke de første tegn på, at der er noget, der ikke er, som det skal være.

Hvis du allerede er sygemeldt med stress eller har haft symptomer i lang tid, kan du højst sandsynligt ikke klare det på egen hånd. Stresshormonerne påvirker din hjerne og dine kognitive evner. Du er ikke i stand til at tænke logisk. Basale følelser som angst, frygt, kamp, flugt og overlevelse styrer dig. Du har brug for ro og brug for hjælp fra en stresscoach/psykolog med speciale i stress til at komme på rette spor igen

Vil du have mere inspiration til mere overskud i hverdagen? Måske også på den lange bane? Så er der masser af inspiration her på siden. Jeg kan anbefale, at du starter her, hvor du finder masser af links til mere viden og inspiration.

Du kan også tilmelde dig det gratis e-mailkursus “Kære hverdag, giv mig overskud”. Det indeholder 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser. Så er du godt på vej.

 Lyt til artiklen her:

 

No comments yet.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.