Tips til at falde i søvn

Der er næsten ikke noget værre end ikke at kunne falde i søvn. Måske kommer du oven i købet lige fra sofaen, hvor du har slumret så skønt, men så snart du rammer hovedpuden, er det umuligt at sove. 

  • Du vender og drejer dig 
  • Dynen af og på
  • Var der ikke noget med at langsom vejrtrækning kunne hjælpe?
  • Måske prøver du også at flytte tilbage til sofaen 
  • Eller prøver det mærkelige tip, du på et tidspunkt fik af en kollega, der havde hørt det fra sin svigermor 

Men det virker ikke. Jo mere du prøver, jo sværere bliver og tankerne om i morgen begynder at trænge sig på. 

Hvis du kender de nætter, så er artiklen her til dig.


Tips til at falde i søvn

Du får mine bedste tips til at falde i søvn, men du skal også gøre noget selv

Der er tonsvis af blogindlæg her på nettet med overskrifter i retning af "Sådan falder du i søvn nu", og alligevel er der mange, mange, mange ,der hver nat oplever det samme som dig. Ikke at kunne sove.
 

Jeg har samlet de bedste tips til at falde i søvn fra alle de klienter, jeg har haft til  søvncoaching og lavet en køreplan, så du kan få resultater. 

De tips, du får her, er altså testet af mine søvnklienter, så jeg VED, de virker. Måske ikke dem alle sammen for lige præcis dig, for søvnproblemer kan handle om så meget forskelligt.  Så du bliver nødt til at have lidt tålmodighed og være lidt systematisk, så du kan finde din helt egen vej til søvnen. 

Vælg din kategori

Jeg har delt mine tips ind i 3 kategorier. Det første, du skal gøre, er at tænke over hvilken af de 3 kategorier, der vil give bedst mening at starte med. Læs om de 3 kategorier herunder og vælg så den, der giver størst mening for dig. 

De 3 kategorier med tips til at falde i søvn er:

Dine tanker - find roen

Her skal du starte, hvis du har svært ved at finde roen. Hvis du har lidt for meget om ørene eller måske føler dig presset/stresset i din hverdag. Det kan også være at du har mange tanker/bekymringstanker, når du skal sove, om alt det du skal nå, fikse, gøre i morgen. De fleste søvnproblemer stammer fra denne kategori. 


Få styr på kroppens egne søvnregulerende mekanismer igen

Nogen gange skyldes søvnproblemerne, at du har fået nogen dårlige søvnvaner, der hænger ved. Med andre ord handler denne kategori om at justere på din krops egne fine mekanismer til at finde ind i søvnen . Det kan f.eks. handle om at dit indre ur, der styrer hele din døgnrytme, så og sige går forkert, så din krop ikke er indstillet på søvn, når du går i seng. eller det kan være, at du har nogen vaner, der gør, at kroppens egne mekanismer ikke virker efter hensigten. 


Stop dine paniktanker

Eller stop dramaet kunne denne kategori også hedde. Den skal du starte med, hvis du nærmest frygter din seng og natten, og har mange tanker om hvordan det hele nu skal gå, når du ikke får sovet.

Det er vigtigt, at du vælger

Hvis du ikke vil blive ved med at prøve på må og få, så er det vigtigt, at du går lidt mere systematisk til værk. Laver et kvalificeret valg og starter der, hvor du selv fornemmer, at det giver bedst mening. Altså vælg din kategori som det første. Når du har gjort det, går du videre med at prøve de konkrete tips af, der hører til kategorien. Start med 2-3 tips. 

Der er lige en ting til, du skal vide, nemlig at der ikke findes noget quickfix. Heller ikke her 😉 Så prøv de tips du vælger i et stykke tid - måske  1-2 uger.

Du bliver nødt til at finde din tålmodighed frem.
Dine søvnproblemer har været der lang tid, og forsvinder ikke bare fordi du prøve et tip af en enkelt nat eller to. 

Og så til de konkrete tips til at falde i søvn inddelt i kategorier:

Dine tanker - find roen

  • Gear ned inden sengetid. Der er ingen, der kan gå fra 5. til 1. gear på 2 minutter. Brug den sidst time inden sengetid på stille og rolige aktiviteter
  • Lav en "to-do" liste inden sengetid. På den måde får du det hele fra hovedet og ned på papir. Det giver ro
  • Hvis du har mange bekymringstanker, så gør det sammen. Altså skriv dem ned i en notesbog inden sengetid. Kig på dem og lav evt en handlingsplan for de punkter, du kan gøre noget ved. 
  • Beslut dig for at soveværelset er bekymringsfri zone. Et lille mentalt trick, der virker rigtigt godt for mange. Husk dig selv på det, hver gang tankerne dukker op i sengen. 
  • Hvis du alligevel ikke kan sove, så send dit fokus over på din vejrtrækning. Prøv 4-7-8 vejrtrækningen, hvor du trækker vejret ind gennem næsen, mens du tæller til 4, holder vejret på 8 og ånder langsomt ud gennem munden på 8. Det hjælper din krop med at finde roen. 

Din krops egne søvnregulerende mekanismer

  • Få en stabil rytme - gå i seng og stå op på samme tid hver dag (som i hver dag 🙂 ) 
  • Sørg for at være træt - altså ingen middagslur eller slumren på sofaen
  • Lav en fast rutine inden sengetid. På den måde fortæller du din krop, at nu er det tid til at sove
  • Tag et varmt bad. Når du kommer ud af badet, falder din kropstemperatur lidt, og det hjælper søvnen på vej.
  • Sørg for at dit soveværelse er hyggeligt, mørkt, køligt og roligt. 
  • Og så kommer vi ikke uden om det - mobilen skal ud af soveværelset. Ikke kun på grund af lyset, men lige så meget på grund af de følelser mails, FB opslag, nyheder osv. kan skabe. Det er alt samme noget, der gør, at du ikke kan sove. 

Paniktanker

  • Prøv at tage dramaet ud af situationen. Det er måske ikke så slemt, som du tror. Jo mere du går i panik, jo sværere er det at falde i søvn. 
  • Husk dig selv på, at du sagtens kan få en god dag, selvom du ikke har sovet så meget en enkelt nat eller to. Prøv at finde eksempler frem fra hukommelsen. 
  • Du skal også huske, at du sandsynligvis har sovet mere, end du tror. Det viser de fleste undersøgelser 
  • Din krop er smart. Hvis du ikke har sovet så meget én nat, så vil kroppen helt automatisk den næste nat, sørger for, at du hurtigere kommer ned i den dybe søvn og får ekstra meget af netop den.  
  • Hvis paniktankerne alligevel overtager, så stå op. Få ro på tankerne, husk dig selv på alle de støttende tanker og gå seng igen, når du er faldet til ro. 

Hvis du har brug for min hjælp, så lad os starte med at tale sammen først. Jeg sidder klar ved telefonen.

Jeg tager din søvnproblemer alvorligt og vil gerne i første omgang hjælpe dig med at finde ud af, om søvncoaching, og det jeg tilbyder, skal være din vej til bedre søvn. 

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.