Hjælp til søvnproblemer – hurtigt og konkret

Hurtig hjælp til søvnproblemer

Er du på jagt efter hjælp til søvnproblemer, så er du havnet det rigtige sted. Her på siden har jeg nemlig samlet en lang række gode råd, som du kan prøve. Ikke så meget teori, bare en masse gode og konkrete råd, jeg ved, virker. Hvad, der virker for lige præcis dig, kan være svært at sige.

Du kan enten vælge at læse listen igennem og prøve de råd, du synes virker mest tiltalende, eller du kan starte med at få et overblik over dine søvnproblemer ved at udfylde en slags søvndagbog. På den måde er det meget lettere at vide præcist, hvad du skal gøre for at finde den rigtige hjælp i første omgang.

Du kan f.eks. gøre det i din kalender, hvor du hver dag skriver ned, hvornår du gik i seng, hvornår du faldt i søvn, hvor mange gange du har været vågen, og hvornår du vågnede. Det giver dig et fint overblik – og nogen gange bliver man overrasket.

1. Hjælp til søvnproblemer ⇢soveværelset

  • Ryd op i dit soveværelse. Rod forstyrrer din søvn.
  • Luft ud og gør rent. Temperaturen i soveværelset skal være ca. 17-18 grader.  Et koldere eller varmere soveværelse kan meget let give en urolig søvn
  • Sørg for at soveværelset kan mørklægges. Selv en lille smule lys kan påvirker dannelsen af søvnhormonet melatonin
  • Sengen skal kun bruges til søvn (og sex). Lad være med at se tv eller at sidde og arbejde med computeren i sengen.
  • Hvis din mand (eller kone) snorker, kan det være en ide at overveje separate soveværelser. Det kan også være, at I går i seng på forskellige tidspunkter og forstyrrer hinandens søvn

2. Hjælp til søvnproblemer ⇢før du går i seng

  • Gå i seng på samme tidspunkt hver aften
  • Lav den sidste time inden sengetid til “stilletimen”, hvor du indstiller dig og din krop på, at nu er det snart sengetid. Ingen kan gå fra “fuld skrue” til “søvn” på et øjeblik. Det er for mange en rigtigt stor hjælp til søvnproblemer.
  • Læg dit arbejde væk ca. 1 time før sengetid. Altså ingen PC, e-mails osv.
  • Tag et varmt bad. Temperaturfaldet efter det varme bad vil sende signal til din krop om, at det er tid til at sove
  • Sov med varme sokker. Flere studier har vist, at det nedsætter risikoen for at vågne i nattens løb

3. Hjælp til søvnproblemer ⇢ ændringer i livsstil

  • Kig dit kaffe/te forbrug efter i sømmene. Koffein bliver i kroppen i mange timer, så stop med at drikke kaffe/te eftermiddag og aften. Erstat evt. med te uden koffein (f.eks. camillete, rooiboste)
  • Alle undersøgelser viser, at motion er en af de hurtigste veje til bedre søvn. Husk dog at du ikke skal motionere ca. 2-3 timer før sengetid. Kroppen skal have tid til at falde helt til ro igen.
  • Sørg for at komme ud i lyset så meget som muligt. Lys er det, der styrer vores indre ur og dermed vores døgnrytme.
  • Undgå alkohol. Måske synes du, at du lettere falder i søvn efter et par glas rødvin/øl, men din søvn bliver meget mere overfladisk. Du vågner flere gange i løbet af natte og kan have svært ved at falde i søvn igen. Desuden får du meget mindre af den meget vigtige dybe søvn.
  • Føler du dig presset eller stresset? Undersøg hvad det er for tanker, der holder dig vågen, og gør så noget ved det.  Få evt. hjælp til at få løst problemerne.

 4. Mere hjælp til søvnproblemer?

Så skal du ind forbi min store søvnguide om søvnproblemer. Her få du mere teori om søvnen samt endnu flere tips og hjælp til dine søvnproblemer.

Hvis du selv har et godt tip til at komme til at sove godt igen, så skriv det endelig i kommentarfeltet her under artiklen.  Der er helt sikker nogen andre, der kan bruge det! På forhånd tak for dit bidrag til listen her med hjælp til søvnproblemer

 5. Hvis du bare er træt af dine søvnproblemer og vil have hjælp NU

Så skal du starte der, hvor 95% af alle mine søvnklienter starter, Nemlig med at booke en gratis, afklarende samtale. Her kan vi sammen finde ud af hvordan du kommer videre og om det måske er mig, der skal hjælpe dig tilbage til at kunne sove godt igen.

JA TAK jeg vil gerne høre mere om, hvordan jeg får sovet igen

 

. Hjælp til søvnmangel

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.