Gode råd til god søvn

søvn

5 GANGE GOD VIDEN TIL GOD SØVN

  1. Undersøgelser viser, at vi efter en af de nætter, hvor vi føler, vi stort set ikke har sovet, altid har fået langt mere søvn, end vi tror
  2.  Det er helt normalt et par gange i løbet af natten at komme så langt op i den lette søvn, at du vågner. Gå ikke i panik – husk det er helt normalt og sov roligt videre.
  3.  Lys og mørke er med til at styre vores søvn. Dæmp lyset den sidste time inden du skal sove og sørg for, at der er mørkt i soveværelset, så sover du bedst. Husk også at både den rigtige madras og den rigtige hovedpude, der passer til dig og dine behov er vigtig for at kunne sove godt.
  4.  Koffein bliver i kroppen i lang tid og nedsætter desuden dannelsen af det søvnregulerende hormon. Hvis du har problemer med din søvn, så prøv at holde dig fra kaffe om eftermiddagen og aftenen. Husk der også er koffein i cola og te.
  5.  Mange sover for lidt, fordi de føler, at tiden ikke slår til. De fleste af os kan få en langt bedre søvn, hvis vi lærer at lytte til kroppen og respekterer dens behov for hvile.

SØVN OG ALDER

søvn

  

  1. Nyfødte har brug for at sove 16-20 timers i døgnet. Deres søvn er styret af behovet for mad
  2. Teenagere har brug for 9 timer, men de fleste sover kun  7½ time. Det går ud over deres læring, humør, immunforsvar og stofskifte (de tager på i vægt)
  3. 1/3 af alle ældre over 65 år har søvnproblemer
  4. Produktionen af  søvnhormonet melatonin falder, fra vi er omkring 40 år og er ca. halveret, når vi er 50 år
  5. Det bedste råd til ældre,der har problemer med deres søvn,  er at sørge for at få mere lys og motion, mindre kaffe (nedsætter melatoninproduktionen yderligere). og ingen middagslur

Har du problemer med din søvn, så hjælper jeg dig gerne videre. Jeg har super gode erfaringer som søvncoach fra mange klienter og vil også gerne hjælpe dig. 

 

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.