Gode råd til god søvn

 søvn

5 GANGE GOD VIDEN TIL GOD SØVN

  1.  Undersøgelser viser, at vi efter en af de nætter, hvor vi føler, vi stort set ikke har sovet, altid har fået langt mere søvn, end vi tror
  2.  Det er helt normalt et par gange i løbet af natten at komme så langt op i den lette søvn, at du vågner. Gå ikke i panik – husk det er helt normalt og sov roligt videre.
  3.  Lys og mørke er med til at styre af vores søvn. Dæmp lyset den sidste time inden du skal sove og sørg for, at der er mørkt i soveværelset, så bliver din søvn bedst
  4.  Koffein bliver i kroppen i lang tid og nedsætter desuden dannelsen af det søvnregulerende hormon. Hvis du har problemer med din søvn, så prøv at holde dig fra kaffe om eftermiddagen og aftenen. Husk der også er koffein i cola og te.
  5.  Mange sover for lidt, fordi de føler, at tiden ikke slår til. De fleste af os kan få en langt bedre søvn, hvis vi lærer at lytte til kroppen og respekterer dens behov for hvile.

 

 SØVN OG ALDER

  1. Nyfødte har brug for 16-20 timers søvn i døgnet. Deres søvn er styret af behovet for mad
  2. Teenagere har brug for 9 timers søvn, men de fleste sover kun  7½ time. Det går ud over deres læring, humør, immunforsvar og stofskifte (de tager på i vægt)
  3. 1/3 af alle ældre over 65 år har problemer med deres søvn
  4. Produktionen af  søvnhormonet melatonin falder, fra vi er omkring 40 år og er ca. halveret, når vi er 50 år
  5. Det bedste råd til ældre,der har problemer med deres søvn,  er at sørge for at få mere lys og motion mindre kaffe (nedsætter melatoninproduktionen yderligere). og ingen middagslur

 

Hvis du gerne vil have din søvn tilbage – sådan for altid, så er det her du skal kigge:

FÅ HJÆLP HER

 

Klik på linket og tag det første og vigtige skridt mod en bedre søvn

Søvnoverblik Søvnoverblikket er en søvndagbog og det første og vigtigste skridt på vejen til at få din nattesøvn på rette spor igen.

 

søvn

“KYS DIG SELV GODNAT”

CD’en ”Kys dig selv godnat” har jeg lavet til dig, der vil have de bedste råd og redskaber til at få din søvnen på rette spor igen.Den indeholder alt det, du skal bruge for at få din nattesøvn igen. Både hvis du ikke kan falde i søvn, fordi kaostanker fylder dit hoved, og hvis du vågner alt, alt for tidligt og bare ikke kan sove igen. CD’en giver dig den vigtige viden, de rigtige redskaber samt 3 gode afspændinger. Alt sammen det, der skal til, for at du får din nattesøvn på rette spor igen.

Hør et lille uddrag her:


bestil dit eksemplar her

 

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"