Spændingshovedpine – hvad gør jeg?

spændingshovedpine

Spændingshovedpine – ARGGG!!!

Det dunker i baghovedet, og du mærker det strammer og presser rundt om hovedet. Du ved, din dag bliver svær. Fordi hovedpinen stjæler dit overskud. Din energi.

Sandsynligheden for, at du har prøvet netop det, er ret stor. 80% af alle danskere har prøvet det og 10 % mindst 1 gang om ugen.

Det er meget.

Mange opfatter det, måske fordi det er så almindeligt, som noget ret banalt, man bare skal lære at leve med, eller som kan klares med en Panodil eller 2.

Men det er hverken nødvendigt eller rimeligt. Ikke rimeligt fordi det går ud over din hverdag, dit overskud både hjemme og på arbejdet og ikke nødvendigt, fordi der er så meget andet end lige piller, der kan hjælpe dig af med spændingshovedpine.

Men hvorfor?

Der er 2 store hovedårsager til spændingshovedpine.

Den ene er bekymringer og en  stresset hverdag. Fordi følelserne ofte sætter sig som spændinger netop i nakke og skuldre.

computerarbejde kan give spændingshovedpine

Den anden er dårlige arbejdsstillinger.

Vi er bare ikke byggede til at sidde foran en computer, med hovedet bøjet forover og øjnene på skærmen. Med fastlåst både skuldre og nakke, mens hænder og fingre laver små fine og gentagne bevægelser. Det kan næsten ikke undgå at give spændte muskler.

 

Det er ikke kun spændinger i nakke , de kan give hovedpine. Den kan også stamme fra muskelspændinger i skuldrene, ryggen og andre steder.

I alle tilfælde stråler det op i hovedet og du får hovedpine. Hvad det præcist er, der giver smerterne, er ikke helt afklaret. Forskningens bedste bud lige nu er, at musklerne bliver irriterede, og den irritation forstærkes og opfattes i hjernen som hovedpine.

Der er også andre faktorer, der kan være årsagen.

  • For meget kaffe
  • Abstinenser, hvis du prøver at stoppe med at drikke kaffe ( kan give den ondeste!! spændingshovedpine)
  • Højt sukkerindtag
  • Kan opstå i forbindelse med menstruation (ændringer i østrogenniveauet)
  • P-piller
  • For lidt søvn
  • For lidt vand

Prøv dig frem, hvis du tit lider af hovedpine. Brug evt en hovedpinedagbog, for at finde frem til, hvorfor du får hovedpine.

Kropsbehandling kan hjælpe dig – læs mere her

Hvad gør du?

Mit bedste råd er at få kigget på dit stressniveau og at arbejde med  at få en bedre balance i din hverdag.

Sørg for at få sovet nok og få sovet godt. Langt de fleste mennesker har brug for 7-8 timers søvn hver nat og nyere undersøgelser viser, at rigtigt mange danskere får for lidt søvn. Det går ud over mange ting og kan altså også meget let give dig hovedpine.

Tænk også over, om der er noget, der presser dig i din hverdag. Hvad er det, der fylder? Hvad handler dine tanker om? Er det tankerne, der gør det svært for dig at sove?

En anden vigtig ting er de små pauser i løbet af dagen. Pauserne er gode til lige at flytte fokus fra hovedet og ned i kroppen. Mærke efter hvordan det står til. Hvad du har brug for. Mange af os er oppe i hovedet hele dagen, og det er først, når vi kommer hjem, at vi mærker spændingerne i kroppen, at vi er tørstige, at vi har drukket alt for meget kaffe osv.

Så husk dine pauser. Rejs dig fra skrivebordet, eller sæt dig et roligt sted, hvis du har et job, hvor du bevæger dig meget. Tag et par dybe vejrtrækninger og lyt efter, hvad din kloge krop siger til dig.

spændingshovedpine

 

Spis når du er sulten, og mærk efter om du er tørstig.

De fleste af os har godt af at skrue op for hvor meget vand vi drikker.

Et godt råd er, at starte dagen med at drikke 1-2 store glas vand. Det er lang tid siden du har drukket, når du vågner om morgenen, så du har brug for at fylde på. Fortsæt dagen igennem f.eks. med at udskifte et par kopper kaffe med vand eller altid at drikke et glas vand samtidig med kaffen.

En gåtur kan hjælpe mod spændingshovedpine

Motion er også godt. Det er ALTID godt at få bevægelse ind i sin hverdag.

Men mange, der har hovedpine, er bange for at gå i gang med at motionere, af frygt for at hovedpinen skal blive trigget eller blive værre.  Det er forståeligt nok, men motion er godt.

Men det er vigtigt at du lytter til din krop og tager det stille og roligt og undgå hård motion.

En gåtur i skoven kan være et rigtigt godt valg. Du får bevæget dig, får frisk luft og mange undersøgelser har vist, at naturen har en rigtig god indflydelse på dit stressniveau og stressberedskab.

Prøv f.eks. i en periode at gå en tur hver aften. Hvis du ikke synes, du har tid, så er der måske noget fjernsyn, du godt kan undvære at se 😉

Kropsterapi og spændingshovedpine

Kropsterapi er meget effektivtil at behandle spædningshovedpine og et godt (og selvkærligt) supplement til de øvrige råd, jeg har givet dig.  Det er der flere årsager til.

Dels er der selve behandlingen, og dels hjælper jeg dig med gennem dit ånddræt at slippe spændinger. Inden behandlingen tager vi også en snak, så vi sammen kan finde frem til, hvad din hovedpine skyldes, og hvad du selv kan gøre for at slippe den i hverdagen.

Behandlingen giver en dyb afspænding af musklerne, og jeg arbejder med give plads til et friere og dybere åndedræt.

I kropsterapi arbejder vi altid  ud fra et helhedsperspektiv. Ud fra at krop og psyke hænger tæt sammen, og derfor behandles de psykiske årsager til spændingerne samtidig med at kroppen løsnes.  Behandlingen giver ro og afspændthed og arbejder med at afspænde blandt andet lænd, lyske, ryg, skuldre og nakke.

Hvis du vil have min hjælp til at slippe din hovedpine – ikke bare her og nu men også på den berømte lange bane, så kan du booke din tid online her. Min klinik ligger på Amager og prisener 400 kr. for 1 times behandling (jeg er færdig med min uddannelse 28. april 2017 og derfor er prisen en speciel elevpris).

Book online her

 

No comments yet.

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"