Søvnproblemer: Jeg kan ikke falde i søvn

 

Et af de hyppigste spørgsmål, jeg får, er om søvnproblemer. Specielt: “jeg kan ikke falde i søvn. Hvad gør jeg? Et virkelig vigtigt spørgsmål fordi søvnen betyder så meget for vores trivsel, vores energi, vores overskud og evne til nærvær. Faktisk lige så meget som sund kost og motion gør. Så jeg kan godt forstå mange spørger om søvnproblemer. Spørger om hvad de skal gøre, når de har svært ved at falde i søvn.

Vi starter lige med hjernen og søvnproblemer

I hjernestammen ligger et område, der har med vågenhed at gøre. Det får impulser dels udefra som kulde og støj og dels fra bevidstheden, når vi spekulerer på et eller andet problem. Når området her bliver aktiveret udskilles stoffer som acetylkolin og serotonin, der er med til at holde os vågne, og det giver os altså søvnproblemer.

Med den baggrundsviden er det let at forstå, at det er svært at falde i søvn om ikke umuligt, hvis du indtil 5 minutter, før du tror, du skal sove,, læser mails, mundhugges med manden/konen, pisker rundt og ordner dit og dat, spekulerer på i morgen osv. osv. Ingen kan gå direkte fra aktivitet til søvn. Gør du det, er der næsten garanti for søvnproblemer. Så her kommer hvad du skal gøre.

søvnproblemer

Her kommer mit bedste råd til dig, der ikke kan falde i søvn

Udnævn den sidste time inden du går i seng til DIN time. Den skal du bruge på stille og roligt at få lukket ned for dagen. Du sørger for blid og hyggelig belysning evt. kun stearinlys og laver kun hyggelige og rolige ting. Altså INGEN mails, INGEN facebook, INGEN nyhedsudsendelser, gyser eller actionfilm.  Brug timen på stille og roligt at give slip på tankerne og dagen og send signaler til kroppen om at det er tid til afslapning, ro og hvile.

Rigtig mange af mine klienter har fået løst deres søvnproblemer ved lige præcis at bruge den opskrift. Og til slut…. NEJ det er heller ikke nogen god ide, lige at tjekke mails osv. med Ipad/smartphone i sengen. Lyset alene er nok til at gøre det svært at falde i søvn.

Vil du have flere gode råd, mere viden, så skal du læse min guide om søvnproblemer med masser af viden og redskaber, fif og tricks til den gode nattesøvn.

Find guiden her

 

Sov godt!

Helle Bentzen  - hjælp til dig med søvnproblemer

 

 

2 Responses to Søvnproblemer: Jeg kan ikke falde i søvn

  1. Helene 06/04 - 2014 at 13:46 #

    Tak for de gode råd 🙂

    Det med den sidste time inden jeg skal i seng, er helt klart noget jeg vil afprøve – selvom det bliver en udfordring i starten, med no mails og no Facebook 🙂

    Kærlig hilsen
    Helene

    • helle 06/04 - 2014 at 13:50 #

      Selv tak Helene! Den stille time inden sengetid er ret skøn, og den kan jeg varmt anbefale 🙂 – hvis du ikke har problemer med at sove, så kan du sagtens fortsætte med mails og FB, men kommer der perioder, hvor kaostankerne trænger sig på, og det er svært at falde i søvn, så væk med det som noget af det første.

      Sov skønt 🙂
      Helle

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"