Søvnproblemer, træthed og stress

Hej Helle

Efter 2 års sygemelding med stress og udbrændthed er jeg blevet rigtig godt til at falde i søvn. Til gengæld vågner jeg nærmest mere træt, end jeg gik i seng.

Noget af det skyldes nok, at jeg ikke sover nok. Mit normale søvnbehov er 7,5-8 timer, men oftest bliver det kun til 5,5-6 timer.

Selv når jeg en sjælden gang imellem får 8 timer eller mere, så er jeg træt, når jeg vågner. Og jeg vågner, som når man tænder et lys og kan ikke lægge mig ned og sove videre.

Kan du give et par tips og tricks  til hvad jeg skal arbejde med?

Med venlig hilsen Susanne

 

Hej Susanne

Jeg vil rigtigt gerne give dig lidt tips og tricks, som du kan arbejde med. Det lyder, som om det har været en hård periode, du har været igennem, og at kunne sove godt og nok er alfa og omega for at komme oven på igen.

Lad mig først sige, at 2 år med sygemelding er en lang periode, og derfor er det godt at høre, at dine søvnproblemer er blevet mindre – at du er blevet god til at falde i søvn. Det er et godt tegn på, at du er på vej i den rigtige retning.

Som jeg læser dit spørgsmål er der 2 problemstillinger. Dels din træthed, og dels at du vågner alt for tidligt.

Træthed og stress

Den første del af mit svar handler om din træthed. Når din krop har været belastet i så lang tid, så tror jeg umiddelbart, at du har brug for meget mere både søvn og hvile lige nu.  Stress er, som du om nogen har erfaret, en voldsom belastning for kroppen, og den træthed sidder i din krop endnu. Derfor er mit bud, at du har bruge for en del mere søvn og hvile end dit normale behov på  7½- 8 timer.

Lyt til din krop. Både når det glæder trætheden og også i alle andre situationer. Din krop er klog og sender dig løbende informationer om, hvad der er rigtigt for dig. Trætheden skal du lytte til. Du har stadigvæk brug for  masser af ro, hvile og søvn, og du skal desuden være god til at sige fra, når du kan mærke, at du ikke har overskuddet.

Søvnproblemer og stress

Søvnproblemer - vågner for tidligt

Det var den ene del af mit svar. Her kommer så den anden del, der handler om de søvnproblemer, der viser sig ved, at du vågner for tidligt og ikke kan sove igen.

 

 

 

Det er vigtigt at vide, at det faktisk er helt normalt at vågne flere gange i løbet af natten. Det er altså ikke en del af et søvnproblem, men derimod en del af vores helt normale søvnmønster. Søvnen følger natten igennem en bestemt cyklus, hvor du både sover meget tungt og dybt og altså også kommer helt op i bevidst og vågen tilstand. Oftest kan vi slet ikke eller måske kun svagt huske næste morgen, at vi har været vågne.

Når det sker, er det vigtigt ikke at gå i panik, men blot huske sig selv på, at det er helt normalt, og at man roligt kan lægge sig til at sove igen.

Men dit problem er nok delvist en smule anderledes. Du har nok stadig en del stresshormoner i kroppen – det er dem, der er årsag til , at du vågner så brat, og samtidig har du fået opbygget en dårlig vane, der giver dig søvnproblemer.

Det skal du gøre for at komme til at sove igen:

  • Husk dig selv på, at det er normalt at vågne flere gange i løbet af natten. Gå ikke i panik, men læg dig roligt til at sove igen.
  • Falder du ikke i søvn inden form kort tid, står du op
  • Prøv at lade være med at blive irriteret, ked af det osv. – bare tænk, at sådan er det nu engang. Negative følelser vil være med til at holde dig vågen.
  • Tænd ikke for meget lys – produktionen af søvnhormonet melatonin styres af lys og mørke
  • Sæt dig med en bog, et tilbudskatalog, en let kryds og tværs eller lignenede. Jeg har også engang haft en kursist, der altid havde en bestemt Morten Korch film klar. Den fik hende altid til ret hurtigt at falde i søvn 🙂  Pointen er, at det skal være noget, der ikke kræver det store af dig.
  • Når du føler dig træt, går du i seng igen. Sover du ikke inden for kort tid, gentager du.

På den måde får du med tiden brudt den dårlige vane. Og husk at det kræver både vilje, fokus og tid at bryde vaner, så giv ikke op. Bare fortsæt, så skal det nok lykkes.

Jeg håber virkelig mit svar kan hjælp dig lidt på vej.

Rigtigt meget held og lykke med at få din søvn tilbage. At komme tilbage efter en lang periode med stress er hårdt arbejde – pas godt på dig selv.

De bedste tanker og hilsner

Helle

Læs evt også min guide om søvnproblemer og/eller artiklen søvn og søvnproblemer – din guide til at falde i søvn nu. 

 

 

 

No comments yet.

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"