Sladder på arbejdspladsen – hvad gør jeg?


“Jeg har nogle kolleger, som omtaler deres tidligere arbejdsplads og tidligere kolleger meget negativt. De vil gerne bestemme, og hvis jeg ikke gør, som de vil have det, snakker de også om mig.

Jeg føler mig meget usikker og nervøs. Jeg har selv en del dårlige oplevelser fra den arbejdsplads, jeg var på før, men jeg går ikke og sladre og taler negativt. Det er jo et afsluttet kapitel for mig.

Men hvad gør jeg ved de kolleger, jeg har nu? Jeg bliver indesluttet og siger ikke meget til dem, føler mig så usikker”

 

Sladder og negativ snak

Kære du

Først og fremmest kan jeg godt forstå, at det er en svær situation, du er i. Sladder og negativ snak er noget møg – både for dig, dine kolleger og for jeres trivsel på arbejdspladsen.

Som jeg forstår det, så har du en gang været på en arbejdsplads med sladder, dårlig stemning og meget negativitet, og nu er dine kolleger ved at skabe noget af den samme stemning ved at holde fast i fortiden.

Du giver så fint udtryk for i din mail, at du egentligt godt ved, hvad der føles rigtigt for dig. Det skal du være stolt af! Det er nemlig så let bare at hoppe ombord og blive en del af sladderen og på den måde også en del af fællesskabet. Problemet er, at du bliver usikker og har svært ved at holde fast. Det er her dit selvværd begynder at vakle, og her du har svært ved at blive ved med at tro på dig selv.

sladder - ikke rart at føle sig uden for Hvorfor er det svært ikke at hoppe med på sladder?

Du skal vide, at din hjerne er skruet sådan sammen, at den behandler social afvisning på samme måde, som den behandler fysisk smerte. Med ligeså stor alvor. Med andre ord sker der groft sagt det samme i hjernen, når du brækker benet, som når kollegerne taler dårligt om dig og ikke vil have dig med i fællesskabet.

Og hvorfor fungerer hjernen på den måde?

Det er fordi din hjerne er dannet for millioner af år siden og faktisk ikke er udviklet meget siden da. Den gang var det alfa og omega for overlevelsen at være en del af flokken. Så ikke at være en del af fællesskabet er en alvorlig ting set fra hjernens synspunkt.

Derfor er det så svært for dig, og for alle os andre, når kollegerne holder os uden for fællesskabet. Vi vil næsten gøre hvad som helst, for at det ikke sker. Mange deltager i negativt sladder, selvom de godt ved, det ikke er det rigtige at gøre. Og selvom de også selv får det dårligt og ikke trives.

Så hvad skal du gøre?

For du skal helt klart gøre noget. Som det er nu, bliver det kun værre og værre – trivslen både for dig og for dine kolleger bliver ikke god af sig selv, så længe der er så meget sladder. Jeg plejer at sige at ” Det handler (måske) ikke om dig, men det starter med dig” . Så tag ansvar for din egen trivsel – lad være med at lade det være op til dine kolleger, om du skal have det godt på arbejdspladsen.

Først og fremmest skal du blive ved med at lytte til dig selv og stole på dig selv og dine følser. Hold fast i dine egne grænser. Måske er det noget, der ikke kun er svært for dig i denne situation, men også i andre situationer? Det kan du jo, hvis du har lyst, prøve at tænke over og arbejde med.

Øv dig i at sige fra i situationer med negativ sladder. Når du gør det, så bliv på din egen banehalvdel. Altså tal for dig selv – stille og roligt og med respekt både for dig selv og for de andre.  F.eks. “Jeg bliver i dårligt humør af at tale om alt det negative, vi alligevel ikke kan gøre noget ved. Lad os snakke om noget andet. 

Prøv også i dagligdagen er være god til at snakke om det gode og positive. Både for din egen skyld, og fordi humør smitter. Når du har fokus på det, der er godt, fungerer og giver energi, så breder det sig som ringe i vandet.

Lær at have det ok med, at alle ikke er enige med dig. Det er fint nok. Du er, som du er, og de er, som de er. Det gør hverken dig eller dem forkerte. Bare forskellige. Men bortset fra det, er jeg nu ret sikker på at der er andre af dine kolleger, der har det som dig og vil være glade for at få stoppet den negative snak og sladder.

Og nej, det er ikke let at gøre de første gange.

Jeg har selv øvet mig rigtigt meget i netop det. At stå ved mig selv og sige min mening på den gode måde. Jeg kan til gengæld godt love dig, at det er ret fantastik at gøre det. Hver gang du står ved dig selv og dine følelser, opbygger du dit selvværd.  Tag en beslutning – lige nu – om at næste gang det sker,så vil du sige fra. Træk vejret dybt, ret ryggen, tal tydeligt. Sig din mening på den gode måde.  Du kan godt. Jeg hepper på dig ❤

 

Få hjælp når der er negativ sladder på arbejdspladsenDe kærligste hilsner

Helle

 

 

 

No comments yet.

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"