Jeg kan ikke sove

Jeg kan ikke sove“Nu må jeg have hjælp. Problemet er ikke så svært at beskrive for kort og godt handler det,  om at jeg ikke kan sove.

Det er ikke noget problem, når jeg ligger på sofaen, men så snart jeg kommer ind i min seng er det umuligt for mig at falde i søvn.  Og så kommer alle tankerne om jeg nu har styr på det hele.

Jeg føler mig ellers ikke stresset og kan tilføje at jeg er sund og rask. Har du et godt råd?” 

 

Det har jeg da, for du  er ikke alene. Sætningen “Jeg kan ikke sove”, hører jeg rigtigt tit. Og det samme gør jeg med hensyn til, at det ikke er noget problem at falde i søvn på sofaen. Men det hjælper jo ikke dig.

Så her kommer først lidt teori og  så de gode råd til dig og alle jer andre, der har søvnproblemer.

Lidt teori om søvnproblemer, tankemylder og hjernen

I hjernen, mere præsict i hjernestammen,  har du et vågenhedscenter. Det aktiveres og sender signalstoffer afsted  ved støj udefra som f.eks. naboens fest i baghaven eller partnerens snorken OG aktiveres også ved mental aktivitet.

Så når du ligger i sengen og har alle tankerne som dels “jeg kan ikke sove, og nu er der kun x antal timer, til jeg skal op” og dels alle bekymringerne om dit og dat, så bliver du holdt vågen. Det er det, man kalder tankemylder og er en af de store syndere ved søvnproblemer.

En anden ting du skal vide er, at når du bliver træt og skal sove, så går den del af din hjerne, der står for den logiske tænkning, ned i aktivitet. Faktisk tæt på stand by. Når det sker, tager den følelsesmæssige del af hjernen over. Det er derfor tankerne virker kaotiske og ofte løber helt ud af en tangent. Du er simpelthen ikke i stand til at forholde dig logisk og rationel til de tanker, der dukker op.

Du kan næsten sige, at der opstår en ond spiral. Tankerne holder dig vågen via dit vågenhedscenter, og samtidig løber tankerne nærmest løbsk, fordi du ikke kan behandle dem rationelt, som du ellers kan om dagen. Det medfører flere tanker, mere aktivitet i vågenhedsceneret osv. osv.

De gode råd til dig, der kan nikke genkendend til sætningen “Jeg kan ikke sove”:

  1.  Stop med at falde i søvn på sofaen. Hvis du sover bare 1/2 time på sofaen, er det meget sværere at falde i søvn, når du kommer i seng. Hvis det er svært, så må du simpelthen i en periode lade være med at sætte dig i sofaen og se fjernsyn om aftenen.

  2. Få afsluttet din dag, så du har styr på problemerne. Få skrevet en liste over det, du skal have kigget på i morgen. Det skal du  gøre, inden du forlader din arbejdsplads og på den måde signalere til dig selv, at du har styr på det, og du skal gøre det med de private “to do’s”, inden du går i seng.

  3. Hvis du alligevel har tankemylder, når du lægger dig i din seng, så husk stille og roligt dig selv på, at problemer ikke skal løses nu, hvor din rationelle del af hjernen er tæt på stand by. At du roligt kan lægge dig til at sove, og at du er klar til at tage dig af problemerne i morgen.

  4.  Du kan faktisk kun tænke en tanke ad gangen, selvom tankemylder netop føles, som om der er mindst 1000 tanker på en gang Derfor er et sidste tip fokusskift. Prøv at flytte fokus over på dit åndedræt eller måske en guided afspænding. Det er lige prææcis det princip, det gode gamle råd om at tælle får, udnytter.

  5. Og til sidst – nu skriver du godt nok, at du ikke føler dig stresset, men jeg synes, du skal vide, at 90% af alle med søvnproblemer og tankemylder faktisk er pressede/stressede. Bare en opfordring til at have det med i dine tanker.

 

Vil du vide mere?

Hvis rådene her ikke virker, eller du bare har lyst til mere viden og flere råd, så skal du have fat i min søvn CD “Kys dig selv godnat”.

Her får du masse af søvnteori samt masser af gode råd, konkrete redskaber og afspændinger til at få fokus væk fra alle tankerne.

Læs mere om CD’en her, hvor du også kan høre et lille uddrag.

 

DOWNLOAD  DIN SØVN-CD HER

 

De bedste hilsner og sov godt

Helle

Få hjælpe hvis du ikke kan sove

No comments yet.

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"