Tankemylder og stress – derfor kan du ikke sove

Tankemylder og stress hænger i den grad sammen.

Faktisk viser undersøgelser, at stress er hovedårsagen til, at du ikke kan sove, og at den direkte udløsende årsag er tankemylder. Altså masservis af tanker, der helt kaostisk fylder dit hoved og ikke er til at slukke for.

tankemylder og stress

Måske er du stødt på artiklen her en sen nattetime, hvor du desperat leder efter hjælp til at få stoppet tankerne og få sovet. Bare lidt inden vækkeuret ringer.

Det kan jeg godt forstå. Jeg tror alle kender netop den desperate følelse. Så hvis det er dig, så skal du skynde dig at klikke på denne her artikel om tankemylder og scrolle ned i bunden af artiklen. Her kan du finde 5 korte, konkrete tips til at få stoppet tankerne, så du kan få sovet igen.

MEN! Lov mig, at du imorgen vender tilbage til artiklen her og læser videre om sammenhængen mellem tankemylder og stress. Du skal nemlig have fat i årsagen til tankemylderet og set på, hvordan du kan skrue ned for presset og stressen i din hverdag.

Tankemylder og stress – derfor er der en sammenhæng

Kort fortalt er stress en tilstand, hvor du bliver i stand til at klar noget ekstra. Stresshormonerne, der produceres i din krop, sætter dig i alarmberedskab. Klar til at kæmpe eller flygte.

Det giver næsten sig selv, at det er svært at falde til ro i den tilstand. Samtidig påvirker stresshormonerne din hjerne, så der er lavere aktivitet i den del, du normalt bruger til logisk tænkning og mere de fornuftbetonede beslutninger.

I stedet for er der højere aktivitet i den gamle og powerfulde del af hjernen, der er domineret af følelser. Der har en overordnet overskift, der hedder noget i retning af overlevelse, angst og frygt.

Derfor føler du, at tankerne er kaotiske. At de tager magten, og du slet ikke kan kontrollere dem. Måske tanke som “Hvad nu hvis……”, “Har jeg nu husket….” “Burde jeg ikke …..” “Jeg kan nok ikke klare….” – fortsæt selv. Tanker der kører helt deres eget løb og nogen gange ud af en mærkelig tangent.

tankemylder og stress - hvor er din slukknapEndnu sværere at finde slukknappen, når du skal sove

Det samme sker i hjernen, når du skal sove.

Den logiske del af hjernen går på vågeblus. Den følelsesmæssige tager over. Hvis dit niveau af stresshormoner så samtidig er forhøjet, bliver det endnu sværere for dig at få kroppen til at falde til ro.

At finde slukknappen til tankemylderet.

 

Det der virker på den lange bane

Med den viden i baghovedet er det altså vigtigt og nødvendigt, hvis du vil helt af med tankemylderet, at få kigget på dit stressniveau. Hvordan ser din hverdag ud? Hvad er det, der presser og stresser dig?

En god måde at få et hint på er at kigge på, hvad det er for tanker, der bliver ved med at dukke op hos dig. Prøv at starte med at skrive dem ned og se hvad de giver dig af information.

Herefter kan du prøve at bruge listen herunder som inspiration til at finde frem til hvilke faktorer, du skal skrue på, for igen at få en hverdag med overskud. En hverdag uden tankemylder og stress.

Skru ned for pres og stress – inspirationsliste

  • Helt basic – kig på din kost (inkl. “drikker du nok vand?”), din motion og om du kommer nok ud i dagslys.
  • Pauser. Husker du at holde pauser i løbet af dagen? Prøv at indføre små pauser på bare 5 minutter i løbet af dagen, hvor du lige tager nogle dybe vejrtrækninger, stiller blikket på uendeligt og laver ingenting (og nej – ingen mobiltelefon i hånden :-))
  • Arbejd med at “komme ned i kroppen” – brug f.eks. yoga, meditation eller kropsbehandlinger. Ofte er vi oppe i hovedet hele dagen og glemmer at mærke efter, hvad vores kloge krop fortæller os.
  • Vær sammen med gode venner – vælg bevidst dem, der giver dig energi at være sammen med.
  • Husk dig selv. Når vi er pressede i hverdagen ryger alt det, der giver os overskud oftest først. Pauserne, cafebesøgene med veninderne, tiden til dig selv. Frem med kalenderen og få det på banen igen. Hvis du ikke husker det, bliver der heller ikke overskud til noget andet.
  • Øv dig i at sige fra. “Nej” er et godt ord at kunne.
  • Overvej om du simpelthen propper for meget ind i din hverdag. Hvad kan du sortere fra? Hvis det er svært for dig selv at prioritere, så få evt. en god ven til at hjælpe dig.
  • Og så lige til sidst. Hvis du har alvorlige symptomer på stress, så skal du have hjælp til at takle det. Ræk hånden ud. Tal med din leder på arbejdet. Få fat på en god psykolog eller en stresscoach. Gør noget! Det er ikke noget du hverken kan eller skal klare på egen hånd. Og jo før du får hjælp jo lettere er det at stoppe.

 

 

 

 

No comments yet.

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"