Søvn – får du nok af den vigtige nattesøvn?

button (17)

Vidste du, at næsten halvdelen af os siger ja til, at vi ville have det bedre, hvis vi fik sovet mere?  Undersøgelsen  er godt nok amerikansk, men jeg er ikke i tvivl om, at en dansk undersøgelse vil vise nogenlunde det sammen.

Mange af os sover simpelthen for lidt. I sammenligning med for 100 år siden sover vi 1- 1½ time mindre hver nat. Og det er ikke fordi, vi har fået mindre behov for søvn. De vigtige processer, der foregår i hjernen og i resten af kroppen, når vi sover, skal stadig foregå og stadig have den sammen tid.

Mange af os nedprioriterer vores søvn. Der er så meget andet, vi synes, er vigtigere.

 

søvnproblemer - får du nok søvn

Søvnproblemer og ændret livsstil

I forhold til for bare 50 år siden, er vores livsstil ændret markant. Vi lever i en travl tid, hvor der er pres på både på arbejdet og hjemme.

Vi synes, vi skal nå flere ting, og det ender ofte med at den eneste tid, vi har til os selv, er om aftenen, når børnene er puttet, madpakkerne smurt, arbejdet klaret.

Desuden er din viljestyrke mindre, når du er træt, så selvom du har bestemt dig for at gå tidligere i seng, er det let at blive hængende. Måske surfe rundt på nettet, se et program i fjernsynet, der egentligt ikke er interessant, eller måske hænge fast i facebooks nyhedsstrøm.

Klokken bliver mere og mere, og resultatet er, at du ikke får nok søvn.

En kop stærk kaffe kan ikke erstatte din søvn

Du vågner op, og føler dig træt. Har – igen – sovet for lidt. Du ved det godt og tænker, at du bare skal have din kop kaffe, så er du oppe og igang igen. Kender du det?

Men konsekvenserne af for lidt nattesøvn og søvnproblemer rækker meget længere end lidt morgentræthed. Og er meget mere alvorlige, end en kop kaffe kan klare.

  • Dit humør bliver dårligere – du bliver sur og irriteret
  • Din hukommelse bliver dårligere
  • Du bliver dårligere til at tage beslutninger
  • Du får sværere ved at bevare fokus – og bliver på den måde mindre effektiv. Undersøgelser viser faktisk, at din effektivitet er på samme niveau, når du er i søvnunderskud, som når du er fuld
  • Din kreativitet bliver dårligere, og du bliver på samme måde dårligere til at løse problemer

Får du nok søvn

 

Så … ingen tvivl om, at hvis du skal fungere bedst muligt, så har du brug for din søvn. Og for de fleste er det 7-8 timer. Hver nat. Ja, det er individuelt, men for langt de fleste ligger det på det niveau.

Pas på med at falde i den grøft, hvor du bilder dig selv ind, at du sagtens kan klare dig med 4-5 timer. Det er absolut de færreste, der kan fungere optimalt med så lidt søvn.

Når du oplever en dag, hvor du trives og har overskud, er grundstenen næsten altid lagt natten før med en god nattesøvn.

 

 Gode råd til mere og bedre søvn

De fleste af os skal op på et bestemt tidspunkt hver dag for at nå det hele og møde på arbejdet til tiden. Så derfor er den eneste løsning, hvis du skal have mere søvn, at gå tidligere i seng.

Her kommer en række gode råd om,  hvad der skal til for at komme tidligere i seng, og også om hvordan du bruger den sidste times tid inden sengetid, så du kan kan falde i søvn og få den vigtige nattesøvn.

 

Få din nattesøvn tilbage – alt om søvnproblemer 

 

 Råd nr. 1 – beslut hvornår du skal  gå i seng

Tag en beslutning om hvornår, du skal i seng. Vær meget specifik. En beslutning om at gå tidligt i seng, er ikke god nok. Når først trætheden melder sig, er det alt for nemt at blive hængende i sofaen.

Regn baglæns fra det tidspunkt, du normalt står op, så du får 8 timer i din seng. Skal du op kl. 6.30 skal du altså ligge i din seng kl. 22.30. Nu ved du præcis, hvad dit succeskriterie er. Det gør det hele meget lettere.

Prioriter din søvn

 Råd nr. 2 – dine tanker

Dine tanker og forventninger betyder generelt meget mere, end du tror. Derfor er det vigtigt, at du begynder at tænke på søvn, som noget af det bedste, du kan gøre for dig selv og din sundhed. Stop med at tænke på søvnen som et nødvendigt onde eller spild af tid. Se i stedet for frem til den. Nyd helt bevidst at ligge i din seng.

Råd nr. 3 – sæt en alarm ½ time før sengetid

Udnævn den sidste halv time inden sengetid til din tid. Det er der en vigtig årsag til. Der er ingen, der kan gå fra fuld aktivitet til søvn på et øjeblik. Du smækker jo heller ikke din bil direkte fra 5. gear til 1. gear.

Du falder ikke i søvn, bare fordi du træt. Du skal også være afslappet.

Så sæt en alarm på din mobiltelefon ½ time før du skal i seng. På den måde sender du et signal til dig selv om, at det er tid til at gå fra aktivitet til ro og hvile.

Så væk med mails, facebook (der også let kan bringe følelserne på banen), gyserfilm, nyheder osv. i den sidste halve time inden sengetid. Lav ikke noget arbejdsrelateret, og det er heller ikke her, du skal tage det emne op med din mand/kone, du ved, kan ende med en diskussion.

Gør i stedet noget, der får dig til at slappe af og få positive følelser. Det er selvfølgelig meget forskelligt, hvad der får os til at slappe af, så her kommer lidt inspiration:

  • Læs en god bog, der får de positive følelser frem i dig.
  • Hør noget roligt og afslappende musik
  • Tag et varmt og afslappende bad – temperaturskiftet får din krop til at indstille sig på søvn
  • Tag et forbad
  • Drik en kop te – vælg  rooibus, kamille eller en anden urtete, der ikke indeholder koffein
  • Gå en rolig og stille aftentur

 Råd nr. 4 – dit soveværelse

Gør dit soveværelse hyggeligt og indbydende. Gør det rart at være der med lette og lyse farver. Væk med rodet, bunkerne, de uudpakkede flyttekasser, vasketøjet. Gør rent og luft ud. Sænk temperaturen til 17-18 grader – den lave temperatur gør, at du både falder lettere i søvn, og at du søver bedre.

Råd nr. 5 – dæmp lyset

Det er lys, der styrer dit indre ur og produktionen af søvnhormonet melatonin. Den viden skal du udnytte om aftenen. Sørg for ½-1 time før du skal i seng at dæmpe lyset. På den måde får du gang i produktionen af melatonin, bliver træt og får lettere ved at falde i søvn.

Det er også studier, der viser, at specielt det blå lys fra computer og tablets kan påvirke melatoninproduktionen i den gale retning, så det er endnu en årsag til at lægge dem på hylden i god tid inden din planlagte sengetid.

 

Sov godt og længe nok 🙂

Få nok af den gode søvn

 

 

 

 

 

 

Lyt til artiklen her:

 

2 Responses to Søvn – får du nok af den vigtige nattesøvn?

  1. Nicole 24/11 - 2014 at 10:15 #

    Tak Helle. Så skønt med dine indlæg med så vigtigt et budskab. Vi bliver jo smukkere, yngre, sødere, rarere, mere produktive når vi sover godt. Altså mega win-win. Vi taber så meget ved at nedprioritere det, selvom det er så svært med alle de deadlines. Men det sjovere er jo at vi når mere, når vi faktisk har sovet godt om natten.

    • helle 24/11 - 2014 at 16:37 #

      Selv tak <3 Ja både pauser og søvn gør at vi når mere, men selvom vi inderst inde godt ved det, så er det da bare utroligt at vi alligevel nedprioritere begge dele så snart presset kommer. Tror måske igen det er hjernen, der vil have belønning her og nu. Kampen mellem fornuft og følelser. Mellem amygdala og den præfrontale cortex. Hvis jeg ikke har fuldt fokus på netop det, så falder jeg også selv i.

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"