Hjælp til søvnproblemer – hurtigt og konkret

Hurtig hjælp til søvnproblemer

Er du på jagt efter hjælp til søvnproblemer, så er du havnet det rigtige sted. Her på siden har jeg nemlig samlet en lang række gode råd, som du kan prøve. Ikke så meget teori, bare en masse gode og konkrete råd, jeg ved, virker. Hvad, der virker for lige præcis dig, kan være svært at sige.

Du kan enten vælge at læse listen igennem og prøve de råd, du synes virker mest tiltalende, eller du kan starte med at få et overblik over dine søvnproblemer, ved at udfylde en slags søvndagbog. På den måde er det meget lettere at vide præcist, hvad du skal gøre for at finde den rigtige hjælp i første omgang.

Hjælp til søvnproblemerFor at gøre dette arbejde lidt lettere for dig, har jeg lavet et skema, du kan printe ud og udfylde. Skemaet skal du udfylde igennem en uge.

Præcis hvordan du gør, fremgår af skemaet, der også indeholder en række spørgsmål, så du får et godt overblik over præcis hvad dit søvnproblem handler om, og hvilket punkt på listen over hjælp til søvnproblemer, du skal gå efter.

 

find skemaet til søvnoverblik her

1. Hjælp til søvnproblemer ⇢soveværelset

  • Ryd op i dit soveværelse. Rod forstyrrer din søvn.
  • Luft ud og gør rent. Temperaturen i soveværelset skal være ca. 17-18 grader.  Et koldere eller varmere soveværelse kan meget let give en urolig søvn
  • Sørg for at soveværelset kan mørklægges. Selv en lille smule lys kan påvirker dannelsen af søvnhormonet melatonin
  • Sengen skal kun bruges til søvn (og sex). Lad være med at se tv eller at sidde og arbejde med computeren i sengen.
  • Hvis din mand (eller kone) snorker, kan det være en ide at overveje separate soveværelser. Det kan også være, at I går i seng på forskellige tidspunkter og forstyrrer hinandens søvn

 

2. Hjælp til søvnproblemer ⇢før du går i seng

  • Gå i seng på samme tidspunkt hver aften
  • Lav den sidste time inden sengetid til “stilletimen”, hvor du indstiller dig og din krop på, at nu er det snart sengetid. Ingen kan gå fra “fuld skrue” til “søvn” på et øjeblik. Det er for mange en rigtigt stor hjælp til søvnproblemer.
  • Læg dit arbejde væk ca. 1 time før sengetid. Altså ingen PC, e-mails osv.
  • Tag et varmt bad. Temperaturfaldet efter det varme bad vil sende signal til din krop om, at det er tid til at sove
  • Sov med varme sokker. Flere studier har vist, at det nedsætter risikoen for at vågne i nattens løb

 

3. Hjælp til søvnproblemer ⇢ ændringer i livsstil

  • Kig dit kaffe/te forbrug efter i sømmene. Koffein bliver i kroppen i mange timer, så stop med at drikke kaffe/te eftermiddag og aften. Erstat evt. med te uden koffein (f.eks. camillete, rooiboste)
  • Alle undersøgelser viser, at motion er en af de hurtigste veje til bedre søvn. Husk dog at du ikke skal motionere ca. 2-3 timer før sengetid. Kroppen skal have tid til at falde helt til ro igen.
  • Sørg for at komme ud i lyset så meget som muligt. Lys er det, der styrer vores indre ur og dermed vores døgnrytme.
  • Undgå alkohol. Måske synes du, at du lettere falder i søvn efter et par glas rødvin/øl, men din søvn bliver meget mere overfladisk. Du vågner flere gange i løbet af natte og kan have svært ved at falde i søvn igen. Desuden får du meget mindre af den meget vigtige dybe søvn.
  • Føler du dig presset eller stresset? Undersøg hvad det er for tanker, der holder dig vågen, og gør så noget ved det.  Få evt. hjælp til at få løst problemerne.

 

 4. Mere hjælp til søvnproblemer?

Så skal du ind forbi min store søvnguide. Her få du mere teori om søvnen samt endnu flere tips og hjælp til søvnproblemer.

 

5. Og hvis du bare vil have al min ekspertviden og hjælp til søvnproblemer med det sammen

Hjælp til søvnproblemerVil du have den vigtige viden og hjælp til søvnproblemer, tips, tricks og masser af konkrete redskaber samt 3 afspændinger, du kan bruge, når tankemylderet forhindrer dig i at sove?

Så skal du have fat i søvn-CD’en “Kys dig selv godnat”.

For 149 kr kan du downloade CD’en med det samme og hurtigt komme af med dine søvnproblemer.

 

Få cd’en og nattesøvnen her 

 

Du må meget gerne i kommentarfeltet under artiklen her,  skrive dit eget bedste råd til at få en god nattesøvn. Der er helt sikker nogen andre, der kan bruge det!

På forhånd tak for dit bidrag til listen her med hjælp til søvnproblemer

. Hjælp til søvnmangel

No comments yet.

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"