Hjælp til søvnproblemer – sådan falder du i søvn

Hjælp til søvnproblemerLigger på sofaen. Er super træt, øjnene glider langsomt i, og du falder i søvn. Vågner igen og tager dig til sidst sammen og går rigtigt i seng for bare at finde ud af, at nu kan du ikke sove. Overhovedet ikke.

Måske kender du den situation eller en tilsvarende, hvor du ikke kan sove og i den grad har brug for hjælp.  I den grad har brug for at kunne falde i søvn. Hjælpen kommer her.

Jeg har samlet 3 gode råd, der virker. 3 gode råd til dig der gerne vil have hjælp til søvnproblemer. Alle tre råd tager udgangspunkt i kroppens egne systemer, så der er god grund til at tro, at de også kan være din hjælp til søvnproblemer, og få dig til at falde i søvn igen.

 

Hjælp til søvnproblemer – sådan falder du i søvn. Råd nr. 1

Hjælp til søvnproblemer 1. råd

Lytter du til afslappende klassisk musik  i ca. 45 minutter før sengetid, vil det forbedre din søvn. Du kan sandsynligvis også lytte til andet end klassisk musik bare det virker afslappende.

Baggrunden for, at netop det kan være en hjælp til søvnproblemer, er flere forskellige. Dels nedsætter musikken aktiviteten i det sympatiske nervesystem, der står for aktivitet og også for de powerfulde stressreaktioner, der forhindrer mange i at sove. Musikken får desuden blodtrykket til at falde, hjertet til at slå langsommere og åndedrættet til at falde til ro. Alt sammen noget, der hjælper kroppen på vej mod søvnen.

Musikken virker også afslappende på musklerne og hjælper dig med at skifte fokus, hvis dine søvnproblemer skyldes tankemylder.

 

Hjælp til søvnproblemer – sådan falder du i søvn. Råd nr. 2

Hjælp til søvnproblemer 2. råd rød

Ja, det gode gamle råd om at drikke et glas varm mælk med honning virker faktisk og er en god hjælp til søvnproblemer.

Hvorfor det virker, kan du læse her.

Tryptofan er en aminosyre, som kroppen har brug for til at danne søvnhormonet melatonin. Tryptofan findes blandt andet i mælk, og derfor giver det god mening at drikke et glas varm mælk med honning, når du ikke kan falde i søvn.

Mælken altså på grund af indholdet af tryptofan, og honningen fordi det frigiver insulin, der gør at tryptofanen lettere kan optages og komme ind i hjernen, og der være med til at danne søvnhormonet.

Tryptofan findes også i andre fødevarer som f.eks. banan, yoghurt, sesamfrø, solsikkekerner og græskarkerner. Så har du lidt alternativer, hvis varm mælk med honning ikke er noget for dig.

 

Hjælp til søvnproblemer – sådan falder du i søvn. Råd nr. 3

Hjælp til søvnproblemer 3. råd

Når kroppen har brug for hvile, tager en anden del af nervesystemet over. Det parasympatiske nervesystem eller ro/hvile-systemet. Det er det system, du skal have aktiveret, når du gerne vil sove.

Du kan “snyde” din krop til at slå over på ro/hvilesystemet ved at tage dybe vejrtrækninger, men også ved at gabe. Du kan faktisk træne dig selv til at gabe kunstigt – måske gaber du allerede nu, bare fordi du læser om at gabe – men ellers kan du bare åbne munden højt op, som når du gaber naturligt. Når du går det, kommer gabet som regel af sig selv.

Det skal du gøre ca. 10 gange i træk. Bare lig i sengen og gab løs og mærk, hvordan roen og hvilen breder sig i din krop efterhånden som ro/hvile systemet tager over.

Du kan sagtens først lave dybe vejrtrækninger og dernæst gabe. Så er du godt igang med at få din krop til at falde til ro og dernæst i søvn.

Hvis du gerne vil have mere hjælp til søvnproblemer, så vil jeg anbefale dig at læse min guide om søvnproblemer.

 

Få hjælp til dine søvnproblemer lige nu

Hvis du vil have al min viden, de bedste redskaber og 3 afspændinger, der tilsammen kan give dig din nattesøvn til bage, så er det søvn CD’en “Kys dig selv godnat” du skal have fat på.

Den koster 119 kr og du kan downloade den og være igang om få minutter

FÅ DIN SØVN-CD HER

 

 

No comments yet.

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"