Tankemylder behandling – hvad kan du selv gøre

tankemylder behandling

Billedet her siger det meget godt. Du kender det måske også.

1000 tanker, der farer rundt i hovedet. Og tit lige præcis når du lægger hovedet på puden, og tror, du skal sove.

Det er, som om tankerne har alt for meget fart på, kører ud af mærkelige tangenter og ikke er til at stoppe.

Umuligt at sove. Umuligt at falde til ro. Det er super frustrerende, at du ikke kan få tankerne til stoppe. Og jo mere irriteret du bliver, jo sværere bliver det.

En ond spiral, hvor du holder dig selv vågen.

Hvorfor er det sådan?

I langt de fleste tilfælde skyldes tankemylderet, at du har en for presset hverdag. At dit stressniveau simpelthen er for højt. Så det er noget, du skal tage alvorlig.

Både fordi det gør, at du ikke får nok af den vigtige nattesøvn, og ikke mindst fordi det altså er et tegn på, at der er noget i din dagligdag, du skal have justeret på.

Så derfor er det først råd, når vi taler tankemylder behandling, og hvad du selv kan gøre, det her:

Tankemylder behandling – råd nr. 1

Hvad er det, der bekymrer dig?tankemylder behandling

På den lange bane er det her råd nok det vigtigste, du får.

Tænk over hvad dine tanker handler om.  Hvad er det, der presser dig i din hverdag? Handler det om noget på arbejdet eller på hjemmefronten? Sæt dig ned i fred og ro med papir og kuglepen og lav en liste. Min erfaring fra mine stresscoachinger er, at du godt selv ved, hvad det handler om.

Du kan i første omgang prøve selv at få styr på det. At sænke presset og stressniveauet. Prøv at overveje, hvad du skal ændre på,hvis du vil skabe en forandring. Bare et lille skridt i den rigtige retning.

Gennemfør så det og tag derefter det næste skridt. Hvis du ikke kan få styr på det selv, og fortsat ikke får sovet nok, så skal du række ud og få hjælp. Hos din læge, din leder, en god ven eller en stresscoach. Vent ikke for længe! Jo længere du har ventet, jo sværere er det at skabe forandring.

Du kan også prøve en lille øvelse, der virkelig er effektiv. Når tankemylderet rammer, når du prøver at sove, så sæt dig op og skriv alle dine tanker ned. ALLE. Tøm simpelthen hovedet ned på papirer. Det er ikke så omfangsrigt, som det måske lyder, for det er ofte de samme tanker, der bliver ved med at køre i ring. At få tømt hovedet på den måde, virker for de fleste og skaber den ro, der skal til, for at du kan falde i søvn.

Bonus er, at du næste dag har alle tankerne stående på et stykke papir, hvor du kan kigge på dem og få en god ide til hvad der er, du skal have styr på.

 

Tankemylder behandling – råd nr. 2

Få lagt den sidste brik

tankemylder behandling

En russisk forsker lavede  i 20’erne et forsøg, der viste, at hvis man lod forsøgspersoner lægge et puslespil, men ikke lod dem lægge det færdigt, så vendte de hele tiden i tankerne tilbage til den ufuldstændige opgave, mens dem, der fik lov at lægge de sidste brikker på plads, overhovedet ikke tænkte mere på det.

Oversat til hvad du selv kan gøre ved tankemylder, så betyder det, at det er vigtigt, at du får lavet dine opgaver færdigt, og meget gerne signalerer netop det til din hjerne, ved at hakke af på en liste.

Hvis der er noget, du IKKE kan afslutte, og det vil der jo ofte være både på arbejdet og hjemme, så er det vigtigt, at du får planlagt det og altså skrevet det på din liste til i morgen, eller hvornår du nu har mulighed for at gå videre med opgaven. Igen fordi du på den måde signalerer til din hjerne, at du har styr på det, og at den ikke behøver at bruge mere energi på det.

Tankemylder behandling – råd nr. 3

Gear ned

Hvordan er din aften? Får du slappet af før sengetid, eller er du i fuld gang nærmest til dit hoved rammer puden?

Hvis det sidste passer på dig, så er det tid til at gøre noget andet. Kroppen kan ikke gå fra fuld fart til ro og hvile på få minutter. Så er det at tankerne tager magten.

Derfor er det vigtigt, at du bruge den sidste time inden sengetid på at geare ned. Stille og roligt fortæller din krop, at det nu er tid til hvile.

Det er et ret vigtigt punkt i tankemylder behandling.

Så tag en beslutning om, at du fra i aften vil gøre noget andet. Sæt en time af – altså hvis du normalt går i seng kl. 22.30, så er tiden fra 21.30 til sengetid din time. Den skal du bruge på stille og rolige aktiviteter. Ingen computer, ingen mails, ingen sociale medier. Læs en bog. Tag et fodbad. Skriv lidt dagbog om dagen, der er gået. Drik en kop te. Lav en afspænding af kroppen. Hvis du vælger at se fjernsyn, så vælg noget “let” – altså ingen krimier og ingen nyheder, der kan bringe følelserne i kog.

Måske sidder du og tænker, at det kan du umuligt få tid til. Men tænk over, hvad du får ud af det. Tænk over, hvor meget det betyder for dit overskud og din energi i morgen, hvis du i nat falder i søvn uden tankemylder og får sovet nok.

Tankemylder behandling – her og nu

Her til sidst får du lige en række korte og konkrete råd, du kan bruge, hvis du nu alligevel ligger og ikke kan sove, fordi tankerne fylder og larmer:

  • Stå op – din irritation over tankemylderet vil holde vågen. Lav noget kedeligt. Gå i seng igen, når du føler dig træt
  • Ha’ en meditation/afspænding klar på din telefon. Jeg kan anbefale denne her, der hedder Slip dagen
  • Fokuser på dit åndedræt. Tag nogle dybe vejrtrækninger – fokuser f.eks. på at lave lige lange ind- og udåndinger
  • Tænk på din sidste ferie. Tænk på, da du pakkede kuffert. Meget detaljeret. A la “Jeg tog kufferten frem og lagde den på sengen. Så fandt jeg strømper frem. 5 par, og lagde dem ned. Så….. ” Fortsæt til du falder i søvn 🙂
  • Forestil dig, at du har et syltetøjsglas med låg, og at du hælder alle de tanker, der fylder, ned. Skru så låget på og stil det op på en hylde. Der kan det stå til i morgen, hvor du kan tage det frem og kigge ned. Lyder lidt små-mærkelig, men det virker for rigtigt mange.

Hvis vil læse mere om, hvad du kan gøre, når du har svært ved at sove, så vil jeg anbefale artiklen her om søvnproblemer

God fornøjelse og sov godt 🙂

No comments yet.

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"