Bliv din egen bedste ven

Selvværd

Selvværd.
Skønt at have meget af.
Svært at skue op for – men ikke umuligt. 
 
Jeg har selv arbejdet med at få mere af det i lang tid. Meget lang tid. Det øger ikke sig selv, og der findes ikke noget nem og hurtigt vej til at få mere af det.
Jeg har fået hjælp – af dygtige coaches, af fantastiske bøger, af behandlinger med kropsterapi. Det har været god og vigtig støtte. Men arbejdet har jeg selv måtte lave. 
Det der virker, også på det område, er de små skridt i den rigtige retning. Fokus og vedholdenhed.
Jeg er ikke i mål endnu (måske er det slet ikke et mål på det her område?) men jeg er kommet langt. Så læs med og få inspiration til at gå dine egen skridt mod at kunne kalde dig selv “din bedste ven” .

Hvad er selvværd?

Tja hvis vi slår op i nudansk ordbog, så står der: ”Tilfredshed med at være den, man er, og med det man gør”. Altså det her med at have en følelse af, at man er god nok, som man er. Sådan helt grundlæggende. Med lidt andre ord er det evnen til at elske dig selv – hele dig, som den du er.

Selvværdet er hele fundamentet i vores selvopfattelse – vores mentale fundament. Alt vi tænker, føler og gør, hviler på det fundament. Så det er ret vigtigt, og det smitter af på alt andet i dit liv – dine relationer, det du gør, og om du kan skabe dig det liv, du gerne vil have. Du kan jo sammenligne det med fundamentet på et hus, og du kan forestille dig, hvad det betyder for huset, hvis fundamentet ikke er i orden.

Mere selvværd betyder

  • at du ikke prøver at ændre det liv, du lever, fordi andre synes, du skal noget andet
  • at du har det godt med at blive set, for den du er
  • at du har modet til at mærke efter og sige til og fra – modet til at stå ved dig selv

Hvad har det lave selvværd af konsekvenser?

negative tankerStore. Så kort kan det siges.

Men jeg uddyber lige lidt:-)

Et lavt selvværd gør, at du bruger en stor del af din tid på at tænke negative tanker. Om dig selv, den måde du er på, den må du lever dit liv på. Om du er god nok i forhold til andre.

Og negative tanker gør dig i dårligt humør, gør din hverdag dårlig, gør at du får sværere ved at finde løsninger (f.eks. på hvordan du løfter dit selvværd), får mere fokus på “burde og hvad nu hvis…” og en hel række andre ting. Det er en dårlig spiral, der er svær at løfte sig ud af.

Det, jeg har gjort

Der er mange veje, du kan gå, hvis du vil arbejde med at blive din egen bedste ven.  Jeg har samlet de 3 ting, jeg selv har arbejder med helt privat, og det, jeg har hjulpet mine klienter med.

Det, du skal gøre, er at finde frem til, hvad du vil arbejde med. Mærk efter, hvad der giver mening for dig. Og begynd så at gå vejen. Stille og roligt. I dit eget tempo. Vær tålmodig og husk at lægge mærke til, at du faktisk flytter dig.

 Stop modstanden på hvordan du ser ud

Mange – rigtig mange – bruger hele deres liv på at have modstand på deres udseende. De vil hellere være tyndere, have flere former, højere, lavere, tykkere hår, mørkt hår, længere ben, fladere mave osv. osv.

Det er SÅ ukærligt og giver ingen mening.

Det er et godt sted at starte, hvis du vil øge dit selvværd, at arbejde med at slippe den modstand.

Lige så langt tilbage jeg kan huske, har jeg synes, jeghar været for tyk. Har ønske mig en krop som en balletdanser. Lang, tynd og lidt drenget, mens sandheden er figur og former. Det er sådan, jeg er, og jeg har lært at elske min krop. Min smukke og kloge krop.

Prøv hver gang du står foran spejlet at lægge mærke til det, du synes er smukt ved dig selv. Vær taknemmelig for den krop du har. Din krop.

Prioriter dig selv

Kender du det, at både arbejdet og familien bliver prioriteret før dig selv? At andre og andet kommer før dig, og at når du kommer frem til dig selv på listen, så er overskuddet og energien væk? Batterierne er flade. Du orker ikke mere. Der er ikke mere tid at give af.

På en workshop jeg holdt sidste år, talte vi om netop det. Jeg gav deltagerne 3 små stykker papir, hvor der stod henholdsvis “mig selv” “arbejdet” og “familien”, og bad dem lægge dem i rækkefølge, efter hvordan de normalt prioriterede.

Den ene deltager havde, som rigtigt mange andre tit har,  familie og arbejde på en delt 1. plads. Hendes “mig selv” lå med bagsiden opad. Hun havde tåre i øjnene, da hun fortalte, at hun aldrig -som i aldrig – prioriterede sig selv.

Det er ikke at være sin egen bedste ven. Du skal være god ved dig selv. Prioriterer dig selv. Gøre noget godt for dig selv. Hvor skal dit overskud, din energi og din glæde ellers komme fra?

Så brug tid på dig selv. Book en massage, sæt tid af til træning, brug tid på at lave sund og god mad, hold pauser, hvor du laver ingenting. Både de korte og de lange. Tag på spa ophold med en god veninde. Sæt tid af i aften til et fodbad og en god film. Eller hvad der nu giver mening for dig.

Start allerede i dag med at sætte tid af i din kalender. Tid til dig.

Stop med at sammenligne dig med andre

Sammenligning kan være god nok, hvis du bruger den til noget positivt. Til at vokse af, til at lære af. Men ofte gør vi noget helt andet.

Vi sammenligner os med andre, og bruger det til at slå os selv oven i hovedet. Hvorfor det ikke er os der…., hvorfor vi ikke har……., osv. osv. Og oven i købet sammenligner vi så os selv med den bedste udgave af de andre, mens vi stille og roligt glemmer vores egne succeser, sejre og gode sider. Jo mere pressede vi er, jo værre er det, fordi hjernen i den situation har en tendens til at fokusere ret ensidigt på det negative.

Selvværd - stop med at sammenligne dig med andre

Hvis du kender det – og mon ikke de fleste gør det 🙂 – så skal du stoppe! NU!

Fordi det stjæler dit selvværd.

Fordi du bliver ked af det, og fordi det ikke er sandheden. Du sammenligner din værste hverdag med de andres glansbilleder. Æbler med pærer.

Forskere fra den positive psykologi mener at lige præcis det, stjæler manges lykke og gør os utilfredse.

Hvis det er svært for dig at stoppe med sammenligningen, så er er godt sted at starte at få slukket for de sociale medier. Hop af Facebook og Instagram, når du kan mærke de negative følelser. Læg mobilen væk og husk at de ikke viser dig sandheden.

Det du skal lige nu

Når jeg kan, så kan du også. Tag en beslutning om at du også vil være din egen bedste ven. Det er et vigtigt første skridt.

Læs så lige de 3 ideer, jeg har givet her i artiklen, igennem igen og beslut dig for, hvor du skal starte. Planlæg så hvordan du vil føre det ud i livet. Hvad vil du helt konkret gøre? Og hvornår?

Køb gerne en notesbog og skriv din beslutning ned og skriv også løbende om, hvordan det går. At skrive er en fantastisk proces, der hjælper meget, når du skaber forandring.

Et skub i den rigtige retning

 Hvis du synes, det er svært at vejen alene, så kan du vælge at få min hjælp. Jeg har selv fået hjælp, når jeg har haft brug for et kærligt puf. Det har altid været investeringen værd. Tjek ud på min side om coaching, om jeg skal hjælpe dig videre.
No comments yet.

2 Responses to Bliv din egen bedste ven

  1. Nicole Punzi 15/08 - 2016 at 11:10 #

    Smukt. Elsker dit indlæg. Tak Helle. Det er så sundt at være din bedste ven. Skønt lige at få en mail om dit indlæg, så jeg fik en god reminder her ved computeren. Det arbejder jeg med i min bizz og der sker bare så meget indeni, når vi husker den del. Det er sundhed for mig. Jeg elsker når du skriver. Jeg vil have mere.

  2. Helle 15/08 - 2016 at 12:06 #

    Også sundhed for mig <3 - det har været en lang rejse for mig. Hele min kostrejse hos dig, har været en stor del. At tage sig godt af sig selv. Tak for din kommentar skønne Nicole. jeg skriver videre 🙂

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"