Pause er svaret, hvis du vil have mere overskud

pauseMåske lyde det mærkelig, men hvis du gerne vil have en hverdag med mere overskud, så er det rent faktisk pause, du skal have fokus på. Måske tænker du det slet ikke er muligt at få flere pauser ind i din hverdag.

Men læs med, for her giver jeg dig både ideerne til, hvordan det helt praktisk kan lade sig gøre, og også dit “hvorfor” – altså viden om hvad pauserne gør af godt for dig. Når du har læst færdig, vil du helt præcist vide, hvad du skal gøre anderledes, og hvad du får du af det.

Her kommer først

5 gevinster, du får ved at holde pause

  1. Du bliver mere effektiv
  2. Du husker bedre
  3. Du bliver bedre til forholde dig til andre, de skiftende omgivelserne og til dig selv
  4. Du bliver bedre til at mærke dine grænser
  5. Du bliver bedre til at være nærværende

 Kender du det?

Du kan simpelt hen ikke få løst den opgave, det problem, huske den tekst. Lige meget hvor meget du prøver. Til sidst giver du op. Lukker bøgerne, computeren, brugsanvisningen og rejser dig. Og pludselig lander løsningen lige så fint, mens du går tur i skoven eller er på vej ned og købe ind. Det sker, fordi din hjerne slet ikke holder pause, mens du gør.

Hjernen arbejder når du holder pauseModsat hvad man tidligere troede, har forskning nu fastslået, at det blot er andre områder af hjernen, der tager over. Et netværk (default mode network) der øger din kreativitet, gør dig mere opmærksom og øger din motivation. Det gør dig altså kort sagt mere effektiv.  At holde pause er lige så vigtigt for din hjerne, som vitaminer er for din krop.

Hjernen fortsætter arbejdet

Når du stopper med at arbejde på en opgave – altså tager en pause – fortsætter hjernen uden for din bevidsthed. Det er bare andre dele af hjernen, der arbejder, og netværket bygger bro mellem forskellige dele af din hjernen.  Netværket arbejder altså for dig, mens du holder pause, og hjælper dig med at løse problemer, være klar til nye udfordringer, huske hvad du har lært tidligere, og hjælper dig med at forholde dig til både dig selv og til dine omgivelser.

Vigtigt at kunne mærke dine grænser

Men pauser er vigtigere for andet end det. Du bliver også bedre til at mærke, når du har nået grænsen for,  hvad du kan klare af opgaver. Hvornår nok er nok. Du bliver meget mere realistisk og kan bedre sige fra på det rigtige tidspunkt. så pause er alfa og omega for at undgå stress.

En sidste ting er, at du bliver bedre til at være mere nærværende. Med masser af pauser kan du bedre være tilstede og har ikke hele tiden tankerne fremme ved det næste punkt på din (måske uendelige) to do liste.

Så der er masser af gevinster ved at holde pause. Men hvordan får du presset flere pauser ind i din måske i forvejen pressede hverdag? Der skal ikke så meget til, som du nok tror. Her får du

5 tips til at få flere pauser i din hverdag

Tips til pause

  • Tag en mikro pause. En mikro pause kan være så kort som 20-30 sekunder. Undersøgelser viser at medarbejdere, der holdt sådanne helt små pauser, var mere effektive og lavede færre fejl. Du kan lave en mikro pause ved f.eks. at stoppe op, måske lukke øjnene og lave 2-3 dybe vejrtrækninger eller måske blot sende en tanke til din krop og mærke hvordan det står til. Samme teknik er brugt til elite idrætsfolk, (undersøgelsen om de helt små pauser hos tennisspillere er ca. 3 minutter inde i interviewet) der lærte at bruge de helt små pauser i spillet/konkurrencen til at restituere mentalt.
  • Hold små pauser på 2-5 minutter. De er lette at få plads til i hverdagen. Og du skal helst holde dem, før du føler behovet for dem. Mange undersøgelser peger i retning af, at du efter konstant arbejde med en opgave i 90 minutter vil begynde at blive lidt ufokuseret, tage dårlige beslutninger osv. Derfor er det en god tid at planlægge små korte pauser en gang i timen. Det behøver ikke tage mere end 2 minutter, hvor du måske strækker dig, henter et glas vand o.l. Men sæt det i system, ellers får du det med stor sandsynlighed ikke gjort.
  • Sov nok (7-8 timer hver nat gælder for de fleste). Din nattesøvn er en af de vigtigste pauser for dit overskud og i det hele tager for din hverdag. Hvis du vil læse mere om, hvordan du får din nattesøvn på rette spor, så læs min store guide her Her finder ud både viden og konkrete redskaber, der kan hjælpe dig.
  • Powernap. Læg gerne en “morfar” ind om eftermiddagen, hvis det på nogen måde er muligt for dig. Det er vigtigt, at den ikke varer mere end 20 minutter, fordi du så ellers kommer ned i den dybe søvn, og så vil føle dig fuldstændig omtåget, når du vågner og have svært ved at komme igang med dagen igen.
  • Tag en fridag bare til dig. En hel dag hvor du gør det, du har lyst til. Sætter dig selv øverst. Du kan jo, hvis du har lyst, allerede nu, sætte dig og skrive en liste over, hvad du kunne tænke dig at bruge en fridag til. Det næste skridt er så at tage kalenderen frem og sætte et kryds. For mange er det meget grænseoverskridende at skulle prioritere sig selv på den måde, men tænk på at hvis du ikke gør det, så er der til slut ikke noget energi tilbage. Hverken til din familie eller til dig selv.

 

5 facts om pauser.

Vidste du at

Bare en mikropauser på mellem 30 sekunder og 5 minutter øger dit fokus med 15%

Hvis du sidder foran en computer i timevis og arbejder, vil 15 sekunders pause hver 10. minut reducere din træthed med helt op til 50%

Hvis du regelmæssigt holder 2 minutters pause,  øger du din effektivitet med mere end 10%

Pauser er mest effektive, når du tager dem, før du mærker behovet

En powernap på 20 minutter øger humøret, kreativiteten, indlæringen og hukommelsen

 

 

PauseHar du brug for individuel hjælp for at få en hverdag med mindre pres og mere overskud, nærvær og glæde? Så book en session hos mig  – også telefon/Skype.

 

, , ,

No comments yet.

Skriv et svar

Gratis emailkursus - sådan får du mere overskud
Close

Få mit gratis emailkursus
"Kære Hverdag, giv mig overskud"

  • 5 emails på 5 uger med viden, råd og øvelser
  • Om pauser, tanker, søvn, nærvær o.m.a
  • Små skridt du let kan få plads til i en travl hverdag
*Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet "Hverdagsnydelse"